Ofte stilte spørsmål om leie av lokaler på Sentralen
Lurer du på noe? Under kan du lese ofte stilte spørsmål og svar. For spørsmål om arrangementer på Sentralen, trykk her. Finner du ikke svar på det du lurer på her, kan du sende en e-post til post@sentralen.no.
.jpg)
Leie av møterom
Hvordan kobler jeg meg til trådløst nettverk/WiFi?
Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:
- Nettverk: SentralenGuest
- Passord: Sentralen2019
Er det rabattert pris på leie av møterom etter klokken 17:00 og i helgene på Sentralen?
Ja, det er rabattert pris på leie av møterom til møter som starter etter klokken 17:00 og i helgene på Sentralen.
Kan man leie møterom per time?
Ja, man kan leie møterom per time eller per dag. Du bestemmer selv hvor lenge du ønsker å leie møterommet. Leier du et møterom til et møte som starter etter klokken 17:00 på hverdager, eller i helgen, får du rabattert pris.
Sender dere faktura for leie av møterom til privatpersoner?
Ja, vi sender faktura for leie av møterom til privatpersoner. Vi trenger navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer for å sende faktura.
Kan jeg betale for leien av møterommet med kort eller Vipps?
Ja, du kan betale for leien av møterommet med kort eller Vipps. Gi oss beskjed om at du ønsker å betale med kort eller Vipps når du booker rommet. Vi trenger navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer for å registrere bookingen.
Kan jeg rigge klart i møterommet før møtet mitt starter?
Du har adgang til rommet fra det tidspunktet du har booket rommet, og ikke før. Skal du rigge klart noe til ditt møte, må du utvide møteromsbookingen din.
Er det gratis trådløst internett i møterommene?
Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:
- Nettverk: SentralenGuest
- Passord: Sentralen2019
Er det tilgjengelig whiteboard/flippover på møterommene?
Èn kombinert flipover med tusjer er standard på alle møterom. Ønsker du et whiteboard kan du gi beskjed om dette ved booking.
Har dere overgang fra HDMI-kabel til PC/Mac?
Det er overganger fra HDMI-kabel til andre innganger på PC/Mac i alle møterommene. Lyd- og bildeplanken fra PolyCom bruker USB-kabel.
Har dere videokonferanseutstyr / mikrofon og kamera på møterommene?
Ja, alle våre møterom har utstyr for videokonferanse: mikrofon og kamera. Utstyret er en kombinert lyd- og bildeplanke med mikrofon og kamera som du kobler i PC-en din med USB-kabel.
Kan jeg henge opp noe på veggene i møterommene?
Ja, det kan du, men kun med maskeringsteip som ikke skader veggene. Ta kontakt med resepsjonen eller vertskapet, så får du hjelp til å finne riktig teip.
Står det kaffe/te/vann klart på rommet?
Dersom du har bestilt en av våre møtepakker på forhånd, står dette klart i møterommet til avtalt tid. Møtepakkene kan kjøpes om dere er fem eller flere på møterommet. Dette kan avtales når du booker møterommet ditt. Du kan også kjøpe det du ønsker i kaféen ved ankomst, og ta med opp på møterommet.
Kan jeg ta med catering?
Nei, det er ikke tillatt med catering fra eksterne selskaper i våre møterom.
Er møterommet låst opp når jeg ankommer Sentralen?
Nei, alle møterom er låst til du har meldt din ankomst. Henvend deg i resepsjonen når du kommer slik at vi kan låse opp, og vise deg veien til møterommet.
Leie av arrangementslokaler, saler og scener
Hva bør en kjøreplan inneholde?
En detaljert kjøreplan er viktig for at arrangementet ditt skal gjennomføres så smidig som mulig.
Den bør inneholde
- Din ankomst (også kalt get-in)
- Din avreise (også kalt get-out)
- Gjestenes ankomst /når dørene åpner
- Når det skal rigges opp og klargjøres
- Når det skal rigges ned og ryddes
- Når det er prøver eller gjennomganger
- Når serveringen skal serveres
- Eventuelle åpningstider for baren
- Andre relevante tidspunkter: taler, underholdning eller pauser
Kjøreplanen sender du til produsenten din, enten som excel eller som pdf.
Kan jeg få et eget trådløst nettverk til arrangementet mitt?
Ja, du kan få et eget trådløst nettverk til arrangementet ditt.
Da velger du selv hva nettverket skal hete, og passordet til arrangementet.
Vi må ha beskjed 48 timer før arrangementet starter at du ønsker et eget nettverk.
Du kan gi beskjed til produsenten for arrangementet.
Er det andre arrangementer eller bookinger på Sentralen samtidig som mitt arrangement?
Ja, det er stor sjanse for at det er andre arrangementer eller bookinger på Sentralen samtidig som ditt arrangement. Publikumsområdene er åpne og tilgjengelig for alle, og andre leietakere kan også arrangere noe samme dag.
Som regel er det aktivitet i nesten alle lokaler og alle etasjer på Sentralen hver dag.
Om det skjer noe spesielt forsøker vi å informere deg om det.
De aller fleste publikumsarrangementene hos oss blir publisert i vårt program. Der kan du få oversikt over andre arrangementer samme dag.
Kan jeg levere utstyr, pynt eller noe annet før get-in for arrangementet - eller hente noe etter get-out?
Det er mulig å levere noe på forhånd, eller hente i etterkant, men dette må du avtale på forhånd.
Hvordan kobler jeg meg til trådløst nettverk/WiFi?
Ja, det er gratis trådløst internett over hele bygget. Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:
- Nettverk: SentralenGuest
- Passord: Sentralen2019
Får jeg eget nøkkelkort til lokalet jeg har leid?
Nei, du får ikke nøkkelkort til lokalet du har leid. Når du ankommer: gi beskjed i resepsjonen, så låser vi opp lokalet for deg. Hvis du vil at vi skal låse rommet i løpet av leieperioden kan du gi vertskapet beskjed.
Gir vertskapet gjestene eller publikum praktisk informasjon om nødutganger, toaletter og lignende?
Nei, vertskapet informerer ikke gjestene eller publikummet ditt om dette. Men vertskapet gir deg informasjonen, sånn at du kan videreformidle den.
Tar vertskapet på Sentralen i mot gjestene eller publikummet mitt?
Du er selv ansvarlig for å ta i mot gjestene eller publikummet ditt. Hvis vertskapet står i resepsjonen og blir spurt av gjester hvor de skal gå, så hjelper de til. Vertskapet lager også plakater med informasjon om hvor arrangementet ditt er. Om du vil kan du booke på dedikert vertskap fra oss, som tar i mot gjestene dine.
Kan jeg henge opp noe på veggen med teip?
Om du ønsker å henge opp noe på veggene, må du bruke maskeringsteip. Du kan ikke bruke noe annen teip til å henge opp noe på veggen.
Kan jeg henge noe i taket under arrangementet?
I utgangspunktet kan du ikke henge noe i taket i lokalene våre, med mindre det er av et materiale som ikke er brennbart, eller er sprayet med flammehemmende middel. Som regel må du leie en lystekniker for å henge opp noe i taket, siden du må bruke lysriggen.
Kan jeg bruke røykmaskin?
Om du vil bruke røykmaskin under arrangementet må du avtale det på forhånd. I de fleste tilfeller så fører dette til en ekstra kostnad for bemanning.
Er det lov å bruke glitter, konfetti og lignende under arrangementet?
Nei, det er ikke lov å bruke glitter, konfetti eller lignende under arrangementet.
Hvordan markedsfører Sentralen arrangementer på Sentralen?
Du må selv markedsføre arrangementet ditt
Vi forventer at du gjør en aktiv innsats for å markedsføre arrangementet ditt. Det innebærer for eksempel å opprette et Facebook-arrangement og legge til Sentralen som medarrangør, samt å dele og markedsføre arrangementet i relevante kanaler.
Vi bidrar til markedsføring av arrangementer på Sentralen
Vi bidrar til markedsføring av alle publikumsarrangementer som blir sendt inn via program- eller billettskjemaet på nettsiden vår.
Arrangementet blir publisert i programmet på vår nettside, og får egen underside, blir vist på skjermer på Sentralen når datoen nærmer seg, blir inkludert i vår ukentlige nyhetsbrev og kan nevnes i våre sosiale medier. Arrangementet kan også dukke opp i eksterne kalendere som Visit Oslo, Broadcast og Aktiv i Oslo. Vi søkeordannonserer programmet på Sentralen på Google.
Vi markedsfører alle arrangementer på Sentralen like mye, og på samme måte.
Hva gjør jeg om jeg vil at Sentralen skal publisere billetter til arrangementet mitt gjennom sitt billettsystem?
Om du ønsker at vi skal publisere billetter arrangementet ditt gjennom vårt billettsystem Tixly må du fylle ut billettskjema.
Er Sentralen miljøsertifisert?
Ja, Sentralen er sertifisert Miljøfyrtårn. Vi fikk sertifiseringen for første gang i 2022, og ble resertifisert i 2025.
Har dere parkering for arrangører?
Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig utenfor bygningen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen.
Hvilket billettsystem bruker dere?
Vi bruker billettsystemet Tixly.
Kan vi bruke Sentralens teknikk, men ha med egne teknikere?
Dersom dere ønsker å benytte dere av vårt utstyr, må våre teknikere være tilstede. Ønsker dere ha med egne teknikere i tillegg, er dette mulig.
Hva betyr get-in og get-out?
Get-in betyr tidspunktet dere ønsker tilgang på lokalet, inkludert klargjøring, testing av teknikk etc. Get-out betyr tidspunktet dere er ferdig ryddet ut av lokalet. Tidspunkt for gjennomføring av arrangementet ditt må være mellom get-in og get-out.
Er det tillatt med ekstern catering når jeg leier hos dere?
Hvis du har behov for en type catering som du ikke finner i cateringemenyene så kan du gi oss beskjed, så ser vi om vi finner en løsning.
Du kan enten spørre når du sender oss en bookingforespørsel på arrangementet du ser for deg.
Eller du kan spørre produsenten din når dere planlegger arrangementet. De vil da sette deg i kontakt med Sentralenmat, vår leverandør av catering, som vil hjelpe deg med en løsning.
Mat og servering
Presenterer hovmester menyen?
Nei, hovmester presenterer ikke menyen.
Er det mulig å bestille take-away fra Hitchhiker eller Sentralen kafé?
Ja, du kan bestille take-away fra Sentralen kafé eller Hitchhiker via Foodora eller Wolt.
Har dere chambre separee?
Restauranten har et område som kan skilles av fra resten av lokalet med et teppe, men det er ikke et eget lukket rom. Ønsker dere et eget lukket lokale er det mulig å leie dette, ta kontakt med booking@sentralen.no. For eksempel passer møterommet Bankboksen i første etasje, perfekt som chambre separee.
Er det mulig å reservere bord i restauranten?
Ja, du kan reservere bord i restauranten på sentralenrestaurant.no, eller ved å sende e-post til bord@sentralenrestaurant.no.
Er det mulig å reservere bord i kafeen?
Ja, du kan reservere bord i kaféen ved å sende e-post til kafe@sentralen.no.
Hva er åpningstidene til Restaurant Hitchhiker?
Restaurant Hitchhiker har vanligvis åpent tirsdag - lørdag.
Hva er åpningstidene til kafeen?
Sentralen Kafé er vanligvis åpen mandag til fredag fra 07:30 - 20:00, og 11:00 - 17:00 på lørdag og søndag. Du kan finne avvikende åpningstider her.
Streaming, opptak og podcast
Hvilke plattformer kan streamingen sendes på?
Streamingen kan sendes på sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, på en nettside eller på YouTube eller andre videoplattformer. Har du en annen plattform du ønsker å sende på, så ordner vi det!
Hva kan streamingteknikeren hjelpe oss med?
Hva gjør en streamingtekniker tar ansvar for det tekniske, og styrer hele streamingen eller opptaket. Streamingteknikeren sender også streamingen på den plattformen du ønsker. Streamingteknikeren hjelper deg med planlegging og produksjon, og sørger for at det tekniske gjennomføres på korrekt vis, mens lyden kontrolleres av lydteknikeren. Lysriggene i studioene er profesjonelle lysrigger som dekker alle behov. Standard belysning er alltid inkludert, og kan rigges av streamingteknikeren. Ønsker du ekstra belysning eller en omfattende lysrigg, kan vi leie inn en lystekniker mot en ekstra kostnad.
Hva kan streames eller filmes i studioene?
Alt kan streames eller gjøres opptak av/filmes i studioene. for eksempel: Podcaster med en eller flere deltakere, informasjonsvideoer, markedsføringsmateriale, produktlanseringer, opplesninger, pressekonferanser, panelsamtaler, presentasjoner av rapporter, intimkonserter, promovideoer og forestillinger.
Kan Sentralen gjennomføre flerkameraproduksjoner?
Ja, vi kan gjennomføre flerkameraproduksjoner, både opptak, streaminger og hybridproduksjoner. Vi har to statiske kameraer, og to fjernstyrte kameraer som kan bevege seg.
Hva er en hybridproduksjon?
En hybridproduksjon er en streaming der det er publikum i samme rom, og publikum som ser på digitalt. En hybridproduksjon kombinerer både fysisk og digital tilstedeværelse av publikum under streamingen. I en hybridproduksjon arrangerer duet arrangement med rommet fullt av publikum, og streamer/sender også arrangementet på internett slik at arrangementet også kan ha digitale publikummere.
Kan Sentralen gjøre både opptak og streaming?
Ja, vi kan gjøre både opptak som kan sendes/vises senere, og streaming/strømming som vises direkte. Streamingteknikeren hjelper til med å streame på dine sosiale medier-plattformer eller din nettside.
Leie til fest, bryllup, konfirmasjon og dåp
Kan jeg levere utstyr, pynt eller noe annet før get-in for arrangementet - eller hente noe etter get-out?
Det er mulig å levere noe på forhånd, eller hente ietterkant, men dette må du avtale på forhånd.
Hvordan kobler jeg meg til trådløst nettverk/WiFi?
Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:
- Nettverk: SentralenGuest
- Passord: Sentralen2019
Kan man leie et ekstra rom?
Ja, det er mulig å leie et ekstra rom, for eksempel et møterom. Rommet kan for eksempel brukes til barn som trenger en blund, oppbevaring av gaver, fotografer som skal redigere bilder og lignende.
Har dere parkering?
Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig på Sentralen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen. Det er ingen gateparkering i gatene rundt Sentralen. Øvre Slottsgate, der hovedinngangen til Sentralen ligger, er en gågate.
Kan gjestene ta med kaker til kakebord?
Om du avtaler dette på forhånd med produsenten kan gjestene kan ta med kaker til kakebord. Da kan kakene leveres dagen før, og settes på kjøl. Levering av kaker til kakebord må avtales fordi vi må være sikre på at vi har plass på kjøla.
Er det tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til mitt arrangement eller min fest?
Nei, det er ikke tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til ditt arrangement eller fest. Unntaket er kaker til kakebord på for eksempel bryllup eller konfirmasjoner.
Hva gjør jeg om jeg har tekniske spørsmål?
Har du tekniske spørsmål kan du spørre booking i bookingprosessen, eller produsenten i planleggingsprosessen. Vi har Tech Specs for alle saler her.
Har dere andre stoler og bord enn de som synes på bildene?
Nei, vi har ikke andre stoler og bord enn de som synes på bildene. Det er forskjellige stoler og bord i noen lokaler og rom. Disse kan noen ganger brukes, men det er forbeholdt at rommet ikke er i bruk. Det er mulig å leie andre stoler og bord fra utleiefirmaer, som kan levere dette til Sentralen.
Er det lov med levende lys?
Ja, det er lov med levende lys, men under kontrollerte forhold. Alle leietakere og arrangører må passe på at levende lys ikke utgjør en brannfare.
Pynter dere lokalet, kan dere pynte og har dere pynt?
Vi pynter ikke lokalet til arrangementet eller festen din. Vi kan hjelpe deg med å pynte, men da må du booke vertskap til å hjelpe deg med dette. Vi har ikke pynt som kan brukes til arrangementet eller festen, dette må du ta med selv.
Har dere lysestaker?
Nei, vi har ikke lysestaker som kan brukes når du leier et lokale. Når det dekkes opp til middag brukes standard hvite stearinlys i glassbeholder.
Hva er kapasiteten i de ulike lokalene?
Du finner kapasiteten til de ulike lokalene og rommene under bildene av rommene. Klikk på linkene under for å komme til sidene som beskriver lokalene.