Velkommen! Her finner du all informasjon du trenger som arrangør hos oss.
Skjema for arrangør
Som arrangør hos Sentralen skal du fylle ut ét av to mulige skjemaer. Les om de to ulike skjemaene for å finne ut hvilket som passer for deg og ditt arrangement:
Billettskjema
Billettskjema er for deg som vil at Sentralen skal publisere billetter til ditt arrangement.
Ved bruk av Sentralens billettsystem står Sentralen for publisering av billetter, kundeservice og publikumshåndtering.
Sentralen bruker billettsystemet Tixly. Du kan lese mer om publisering av billetter lenger ned på siden.
Arrangementet blir også publisert i arrangementsprogrammet på denne nettsiden.
I tillegg bidrar Sentralen med markedsføring av ditt arrangement.
Programskjema
Programskjema er for deg som vil at Sentralen kun skal publisere arrangementet i arrangementsprogrammet på denne nettsiden.
I tillegg bidrar Sentralen med markedsføring av ditt arrangement.
Du finner arrangementsprogrammet ved å klikke her.
Hvordan fylle ut skjemaene
Etter bookingen er bekreftet er det leietaker - arrangør - som er ansvarlig for å sende inn informasjon om sitt arrangement via billettskjema eller programskjema.
Skjemaene er designet for å få inn all informasjon nødvendig for publisering av arrangementet og eventuelt salg av billetter. Les nøye igjennom alle punkter og følg instruksjonene i skjemaet.
Alle felter markert med * er obligatoriske. Felter som ikke er merket med * kan man hoppe over dersom det ikke er relevant for ditt arrangement. Om du har spørsmål eller kommentarer så kan du fylle ut det helt på slutten under "Spørsmål".
Billettskjema burde være innsendt minst 30 dager før arrangementet skal gjennomføres.
Det kan ta inntil fem virkedager fra skjema er fylt ut til arrangementet blir publisert. Arrangør får bekreftelse på e-post med all informasjon når arrangementet er synlig i programmet på sentralen.no.
Det er ikke mulig å gjøre endringer i billettsystemet etter at billettene er i salg.
Markedsføring av arrangementer på Sentralen
Sentralen bidrar til å markedsføre arrangementer som finner sted på Sentralen.
Du kan lese mer om hva vi gjør ved å klikke på Markedsføring av arrangementer på Sentralen.
Ønsker du å få innsikt i hvilket publikum vi når i våre kanaler?
Dette kan være praktisk å vite slik at du vet om vi når publikummet du ønsker at skal komme ditt arrangement.
Du kan lese mer om dette ved å klikke på Publikumsinnsikt.
Innsikten blir oppdatert ca en gang i måneden.
Hva gjør Sentralen?
Sentralen leier ut saler og scener, øverom, produksjonsom, møterom, studioer og takterrasse til konserter, forestillinger, festivaler, konferanser og alle andre typer arrangementer. Alle publikumsarrangementer blir en del av Sentralens varierte program.
Sentralen bidrar med markedsføring av arrangementer. Arrangementene på Sentralen markedsføres gjennom våre kanaler: programmet på sentralen.no, nyhetsbrev, Facebook og Instagram. I tillegg publiseres noen av arrangementene fra programmet på sentralen.no automatisk i andre aktivitetskalendere.
Vi skriver jevnlig nyhetssaker om arrangementer på Sentralen som publiseres på sentralen.no.
Programmet på sentralen.no.
Alle arrangementer som sendes inn gjennom programskjema eller billettskjema legges til i programmet på sentralen.no. Hvert arrangement får sin egen underside i programmet, med informasjon sendt inn av arrangører: tekst, bilde, link til billettkjøp og annen informasjon.
Her finner du Sentralen sitt arrangementsprogram:
https://www.sentralen.no/arrangementsprogram
Informasjonen som sendes inn via billettskjema eller programskjema kan også brukes til annen type markedsføring. Det er derfor viktig at det er god kvalitet på det som sendes inn.
Det opprettes direkte link til billettsalg på arrangementsundersidene i programmet.
Eksterne aktivitetskalendere
Alle arrangementer i kategorien konsert, DJ og klubb blir automatisk lagt til i kalenderen til Broadcast. Broadcast er en gratis app og arrangementskalender på nett.
Visit Oslo og Aktiv i Oslo publiserer jevnlig arrangementer fra programmet på sentralen.no i sine kalendere. Visit Oslo velger også av og til ut arrangementer på Sentralen som de promoterer på Oslo Visitor Centre på Østbanehallen. Aktiv i Oslo har hovedfokus på barnearrangementer på Sentralen.
Nyhetsbrev
Sentralen sender ut nyhetsbrev en gang i uken. Her får publikum informasjon om kommende arrangementer på Sentralen og andre nyheter. I nyhetsbrevet linkes det til arrangementer som ligger i programmet på sentralen.no, så publikum kan gå inn og lese mer om det de ønsker. Innholdet i nyhetsbrevene er segmentert, som betyr at de som er interessert i for eksempel "barne- og familiearrangementer" får se alle arrangementer som inngår i denne kategorien.
Skjermer på Sentralen
Arrangementer som ligger i Sentralens program på nettsiden, vil vises i kalendere på skjermer i første etasje, når arrangementet nærmer seg.
Sentralens markedsføring på Facebook og Instagram
Vi poster aktivt om arrangementer, og deler arrangementer på Sentralens Facebookside.
Vi reposter og deler jevnlig poster på Instagram. Poster på Instagram bør tagges med @sentralenoslo - både stories og andre poster, slik at vi får beskjed.
Gjennom året lages samlede annonser for publikumsarrangementer dersom det passer seg innenfor et tema.
Sentralen har en posteplan som følges i sosiale medier.
Sentralen på LinkedIn
Sentralen har en aktiv LinkedIn profil. Tag oss gjerne i dine LinkedIn-innlegg.
Billettsalg gjennom Sentralen og billettsystemet Tixly
Sentralen bruker billettsystemet Tixly for publisering og salg av billetter. Ved bruk av dette står Sentralen for publisering av billetter, kundeservice og publikumshåndtering.
Tilgang og bruker
Arrangører som velger at Sentralen publiserer billetter til deres arrangement via Tixly får tilgang til sin egen bruker i systemet. Arrangør kan dermed følge med på billettsalget online. Informasjon om dette blir sendt på e-post etter innsendt skjema.
Fakturering av billettinntekter
Arrangør fakturerer Sentralen for billettinntektene ekskludert billettavgiften i etterkant av arrangementet. Videre informasjon om fakturering og brukerinformasjon sendes på e-post etter innsendt skjema. Arrangør har tilgang til salgsrapporter via sin Tixly-bruker.
Billettavgift
Sentralen tar ikke betalt for å legge ut billetter, men legger til en billettavgift per billett. Billettavgiften dekker kostnader knyttet til bemanning og administrasjon, og kommer i tillegg til prisen du oppgir i billettskjemaet. Det er kunden som betaler billettavgiften.
Administrative kostnader som billettavgiften dekker:
- support for arrangør og for publikum,
- svar på henvendelser og spørsmål knyttet til billettkjøp,
- publisering av billetter,
- salg av billetter online.
Bemanningskostnader som billettavgiften:
- bemanning opp til en time for
- skanning av billetter,
- fysisk salg av billetter,
- innslipp av publikum før arrangementsstart
Billettavgiften regnes ut basert på billettprisene:
Kr. 1–100 per billett = kr. 15 billettavgift
Kr. 101–250 per billett = kr. 25 billettavgift
Kr. 251–500 per billett = kr. 35 billettavgift
Kr. 501–1000 per billett = kr. 45 billettavgift
Kr. 1001 og opp per billett = kr. 55 billettavgift
Ytterligere vilkår ved bruk av Tixly:
Bemanning utover 1 time koster ekstra per time.
Arrangør forplikter seg til å bruke Sentralen sitt vertskap ved bruk av Tixly.
På grunn av personopplysningsloven har ikke Sentralen mulighet til å dele persondataen til billettkjøpere med arrangører.