Om arrangementet
Glem høyttalere og strøm: her skapes lyden med treverk og vindhjul, inspirert av eldgamle teknikker for å mane frem stormer på scenen.
Det er denne tradisjonen den litauiske komponisten Arturas Bumšteinas vender tilbake til i Navigations. Bumšteinas ble invitert til å skape et verk inspirert av Luigi Russolos futuristiske intonarumori, og snudde seg lyttende mot fortiden.
Mens Russolo på begynnelsen av 1910-tallet bygget maskiner for en ny industriell musikk – summende, malende, rivende – hadde antikkens greske og barokkens teatre allerede skapt sine egne støyorkestre. Disse besto av vind-, regn- og tordensimulatorer som ble brukt til å sette vær og himmel i bevegelse på scenen.
Bumšteinas reiste gjennom historiske teatre i Europa og fulgte sporene etter disse tidlige konstruksjonene. Sammen med teatersnekker Ernestas Volodzka rekonstruerte han maskiner for vind, regn og torden.
I Navigations (2019–pågående) aktiverer fem utøvere disse værmaskinene i et åpent rom. Tropiske sykloners bevegelser folder seg ut, torden slår mot treverk, og frø driver over havet, båret av vind og regn.
Slik været en gang ble hørt – eller forestilt – slår nå mot samtidens ører, merket av et klima i oppløsning og naturens stadig tynnere pust.
Komposisjon av Arturas Bumšteinas
Produsert av Operomanija
Støymaskiner rekonstruert av Ernestas Volodzka
Utøvere: Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas, Gitis Bertulis og Ieva Rižė
/
Forget loudspeakers and electricity: here, sound is made with wood, rope, and wind wheels, inspired by age-old techniques for conjuring storms on stage.
This is the tradition Lithuanian composer Arturas Bumšteinas listens to in Navigations. He was invited to create a piece inspired by Luigi Russolo’s futuristic intonarumori, but turned his ears to the past.
While Russolo, in the early 1910s, built machines for a new industrial music — buzzing, grinding, erupting — ancient Greek and baroque theatres had already created their own orchestras of noise, featuring wind, rain and thunder simulators once used to stir the skies of staged drama.
Bumšteinas travelled through historical theatres across Europe, tracing the remnants of these early devices. Together with theatre carpenter Ernestas Volodzka, he rebuilt machines for wind, rain and thunder.
In Navigations (2019–ongoing), an ensemble of five performers activates these weather machines across an empty space. The paths of tropical cyclones unfold, thunder strikes wood, and seeds drift across the sea, carried by wind and rain.
The way weather was once heard – or imagined – now strikes our contemporary ears, marked by a climate in collapse and the thinning breath of a dying nature.
Composition by Arturas Bumšteinas
Produced by Operomanija
Noise machines reconstructed by Ernestas Volodzka
Performers: Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas, Gitis Bertulis, Ieva Rižė
Foto: Ilme Vysniauskaite
Arrangør: Ultima Oslo Contemporary Music Festival
Det er denne tradisjonen den litauiske komponisten Arturas Bumšteinas vender tilbake til i Navigations. Bumšteinas ble invitert til å skape et verk inspirert av Luigi Russolos futuristiske intonarumori, og snudde seg lyttende mot fortiden.
Mens Russolo på begynnelsen av 1910-tallet bygget maskiner for en ny industriell musikk – summende, malende, rivende – hadde antikkens greske og barokkens teatre allerede skapt sine egne støyorkestre. Disse besto av vind-, regn- og tordensimulatorer som ble brukt til å sette vær og himmel i bevegelse på scenen.
Bumšteinas reiste gjennom historiske teatre i Europa og fulgte sporene etter disse tidlige konstruksjonene. Sammen med teatersnekker Ernestas Volodzka rekonstruerte han maskiner for vind, regn og torden.
I Navigations (2019–pågående) aktiverer fem utøvere disse værmaskinene i et åpent rom. Tropiske sykloners bevegelser folder seg ut, torden slår mot treverk, og frø driver over havet, båret av vind og regn.
Slik været en gang ble hørt – eller forestilt – slår nå mot samtidens ører, merket av et klima i oppløsning og naturens stadig tynnere pust.
Komposisjon av Arturas Bumšteinas
Produsert av Operomanija
Støymaskiner rekonstruert av Ernestas Volodzka
Utøvere: Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas, Gitis Bertulis og Ieva Rižė
/
Forget loudspeakers and electricity: here, sound is made with wood, rope, and wind wheels, inspired by age-old techniques for conjuring storms on stage.
This is the tradition Lithuanian composer Arturas Bumšteinas listens to in Navigations. He was invited to create a piece inspired by Luigi Russolo’s futuristic intonarumori, but turned his ears to the past.
While Russolo, in the early 1910s, built machines for a new industrial music — buzzing, grinding, erupting — ancient Greek and baroque theatres had already created their own orchestras of noise, featuring wind, rain and thunder simulators once used to stir the skies of staged drama.
Bumšteinas travelled through historical theatres across Europe, tracing the remnants of these early devices. Together with theatre carpenter Ernestas Volodzka, he rebuilt machines for wind, rain and thunder.
In Navigations (2019–ongoing), an ensemble of five performers activates these weather machines across an empty space. The paths of tropical cyclones unfold, thunder strikes wood, and seeds drift across the sea, carried by wind and rain.
The way weather was once heard – or imagined – now strikes our contemporary ears, marked by a climate in collapse and the thinning breath of a dying nature.
Composition by Arturas Bumšteinas
Produced by Operomanija
Noise machines reconstructed by Ernestas Volodzka
Performers: Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas, Gitis Bertulis, Ieva Rižė
Foto: Ilme Vysniauskaite
Arrangør: Ultima Oslo Contemporary Music Festival