Ofte stilte spørsmål
Lurer du på noe? Under kan du lese ofte stilte spørsmål og svar.
Under ser du de ulike kategoriene med spørsmål.
Du kan også scrolle nedover for å se kategoriene med spørsmål og svar.
- Leie av møterom
- Leie av arrangementslokaler, saler og scener
- Billetter til arrangementer
- Mat og servering
- Studioproduksjoner - streaming, opptak og podcast
- Leie til fest, bryllup, konfirmasjon og dåp
- Besøk på Sentralen som gjest eller publikummer
Finner du ikke svar på det du lurer på her, kan du sende en e-post til post@sentralen.no.
Leie av møterom
Er møterommet låst opp når jeg ankommer Sentralen?
Nei, alle møterom er låst til du har meldt din ankomst. Henvend deg i resepsjonen når du kommer slik at vi kan låse opp, og vise deg veien til møterommet.
Kan jeg ta med catering?
Nei, det er ikke tillatt med catering fra eksterne selskaper i våre møterom.
Står det kaffe/te/vann klart på rommet?
Dersom du har bestilt en av våre møtepakker på forhånd, står dette klart i møterommet til avtalt tid. Møtepakkene kan kjøpes om dere er fem eller flere på møterommet. Dette kan avtales når du booker møterommet ditt. Du kan også kjøpe det du ønsker i kaféen ved ankomst, og ta med opp på møterommet.
Kan jeg henge opp noe på veggene i møterommene?
Ja, det kan du, men kun med maskeringsteip som ikke skader veggene. Ta kontakt med resepsjonen eller vertskapet, så får du hjelp til å finne riktig teip.
Har dere videokonferanseutstyr / mikrofon og kamera på møterommene?
Ja, alle våre møterom har utstyr for videokonferanse: mikrofon og kamera. Utstyret er en kombinert lyd- og bildeplanke med mikrofon og kamera som du kobler i PC-en din med USB-kabel.
Har dere overgang fra HDMI-kabel til PC/Mac?
Det er overganger fra HDMI-kabel til andre innganger på PC/Mac i alle møterommene. Lyd- og bildeplanken fra PolyCom bruker USB-kabel.
Er det tilgjengelig whiteboard/flippover på møterommene?
Èn kombinert flipover med tusjer er standard på alle møterom. Ønsker du et whiteboard kan du gi beskjed om dette ved booking.
Er det gratis trådløst internett i møterommene?
Ja, det er gratis trådløst internett i hele bygningen.
Internett: Sentralen Guest
Passord: Sentralen2019
Kan jeg rigge klart i møterommet før møtet mitt starter?
Du har adgang til rommet fra det tidspunktet du har booket rommet, og ikke før. Skal du rigge klart noe til ditt møte, må du utvide møteromsbookingen din.
Kan jeg betale for leien av møterommet med kort eller Vipps?
Ja, du kan betale for leien av møterommet med kort eller Vipps. Gi oss beskjed om at du ønsker å betale med kort eller Vipps når du booker rommet. Vi trenger navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer for å registrere bookingen.
Sender dere faktura for leie av møterom til privatpersoner?
Ja, vi sender faktura for leie av møterom til privatpersoner. Vi trenger navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer for å sende faktura.
Kan man leie møterom per time?
Ja, man kan leie møterom per time eller per dag. Du bestemmer selv hvor lenge du ønsker å leie møterommet. Leier du et møterom til et møte som starter etter klokken 17:00 på hverdager, eller i helgen, får du rabattert pris.
Er det rabattert pris på leie av møterom etter klokken 17:00 og i helgene på Sentralen?
Ja, det er rabattert pris på leie av møterom til møter som starter etter klokken 17:00 og i helgene på Sentralen.
Leie av arrangementslokaler, saler og scener
Er det tillatt med ekstern catering når jeg leier hos dere?
Nei, det er ikke tillatt med ekstern catering eller medbrakt mat og drikke i våre lokaler. SentralenMat AS står for all servering på Sentralen.
Hva betyr get-in og get-out?
Get-in betyr tidspunktet dere ønsker tilgang på lokalet, inkludert klargjøring, testing av teknikk etc. Get-out betyr tidspunktet dere er ferdig ryddet ut av lokalet. Tidspunkt for gjennomføring av arrangementet ditt må være mellom get-in og get-out.
Kan vi bruke Sentralens teknikk, men ha med egne teknikere?
Dersom dere ønsker å benytte dere av vårt utstyr, må våre teknikere være tilstede. Ønsker dere ha med egne teknikere i tillegg, er dette mulig.
Hvilket billettsystem bruker dere?
Vi bruker billettsystemet Tixly.
Har dere parkering for arrangører?
Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig utenfor bygningen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen.
Er Sentralen miljøsertifisert?
Ja, Sentralen er sertifisert Miljøfyrtårn. Vi fikk sertifiseringen for første gang i 2022, og ble resertifisert i 2025.
Hvordan markedsfører Sentralen arrangementer?
Sentralen bidrar til å markedsføre arrangementer som finner sted på Sentralen. Du kan lese mer om hva vi gjør ved å klikke her.
Hva gjør jeg om jeg vil at Sentralen skal publisere billetter til arrangementet mitt gjennom sitt billettsystem?
Om du ønsker at vi skal publisere billetter arrangementet ditt gjennom vårt billettsystem Tixly må du fylle ut billettskjema.
Hvordan markedsfører Sentralen arrangementer på Sentralen?
Du må selv markedsføre arrangementet ditt
Vi forventer at du gjør en aktiv innsats for å markedsføre arrangementet ditt. Det innebærer for eksempel å opprette et Facebook-arrangement og legge til Sentralen som medarrangør, samt å dele og markedsføre arrangementet i relevante kanaler.
Vi bidrar til markedsføring av arrangementer på Sentralen
Vi bidrar til markedsføring av alle publikumsarrangementer som blir sendt inn via program- eller billettskjemaet på nettsiden vår.
Arrangementet blir publisert i programmet på vår nettside, og får egen underside, blir vist på skjermer på Sentralen når datoen nærmer seg, blir inkludert i vår ukentlige nyhetsbrev og kan nevnes i våre sosiale medier. Arrangementet kan også dukke opp i eksterne kalendere som Visit Oslo, Broadcast og Aktiv i Oslo. Vi søkeordannonserer programmet på Sentralen på Google.
Vi markedsfører alle arrangementer på Sentralen like mye, og på samme måte.
Billetter til arrangementer
Hvor og hvordan kjøper jeg billett(er)?
Billetter kan kjøpes via programkalenderen på vår nettside, eller i resepsjonen i Sentralens åpningstid.
Hva skjer hvis arrangementet jeg skal på blir avlyst?
Du er selv ansvarlig for å kontrollere om arrangementet vil gjennomføres som eller ikke. Et arrangement anses å være avlyst dersom arrangementet ikke finner sted i det hele tatt. Endringer i repertoaret, endret dato, delvis utførte arrangement eller lignende utgjør ikke et avlyst arrangement. Ved avlysning vil du bli kontaktet på e-post med instrukser om refundering. Dersom du har spørsmål om avlyste eller flyttede arrangement, ta kontakt på post@sentralen.no.
Hva skjer hvis arrangementet jeg skal på blir flyttet?
Dersom et arrangement blir flyttet vil de opprinnelige billetten(e) gjelde for ny dato (med mindre du får beskjed om noe annet). Dersom det nye tidspunktet ikke passer, vil du få muligheten til å refundere billettene dine. OBS: Billettavgift refunderes ikke.
Hva skjer dersom jeg ikke kan gå på arrangementet jeg har billett(er) til?
Kjøpte billetter blir ikke refundert dersom du ikke kan gå på arrangementet. Dette gjelder også ved sykdom.
Kan jeg få pengene tilbake for billetten hvis jeg ikke kan gå på arrangementet?
Vi refunderer ikke kjøp av billett, med mindre arrangementet er avlyst. Har du spørsmål vennligst ta kontakt på post@sentralen.no. OBS: Billettavgift refunderes ikke.
Kan jeg gi bort billetter med mitt navn?
Ja, du kan overføre billetten til en annen person, med mindre det står klart på nettsiden og/eller billetten at billetten er personlig. Billetter kan ikke videreselges for kommersielle formål. Billetter kan heller ikke tilbys i konkurranser eller i forbindelse med tilbud om annet produkt eller tjeneste uten skriftlig tillatelse fra Tixly og/eller Sentralen, eller arrangør. Hvis denne bestemmelsen brytes, har Tixly rett til å kansellere billetten. Det er ditt ansvar som billettkjøper å påse at du har videresendt billetten(e). Dersom personen du har gitt billetten(e) din(e) til mister disse, er det ditt ansvar som kjøper å fremskaffe de(n) på nytt.
Er det aldersgrense hos dere og har dere vergeordning?
Noen arrangementer på Sentralen har 18-års aldersgrense. Dette står i arrangementsteksten i programmet.
Flere arrangementer har også vergeordnining, hvor man som mindreårig kan komme inn på arrangementet i følge med en voksen over 25 år. Skjema for utfylling blir sendt på forespørsel, eller fylles ut i døra før arrangementet. Kontakt oss på post@sentralen.no for spørsmål om dette.
Jeg har rabattkode for billetter, hvordan bruker jeg den?
Legg først billetten du skal kjøpe i handlekurven, og fyll deretter inn rabattkoden under trinn 2 i kjøpsprosessen. Husk å skill mellom store og små bokstaver, og inkluder mellomrom, tall og andre symboler.
Kan jeg ta bilder under arrangementer?
Du har lov til å ta bilde med mobil uten blits på arrangement, med mindre noe annet er oppgitt på billetten din. Ønsker du å ta bilde med profesjonelt kamera, ta kontakt på post@sentralen.no.
Hvor ligger salen til arrangementet jeg skal på?
Hvilken sal arrangementet skal foregå i står på billetten din. Henvend deg i resepsjonen før arrangementsstart for å bli vist veien til rett sal, eller følg skilter på veggene.
Selges det billetter i døra til arrangementer?
Du kan når som helst kjøpe billetter i resepsjonen på Sentralen, eller i døra før arrangement (med mindre arrangementet er utsolgt). Ta kontakt med resepsjonen eller en av våre verter for kjøp av billetter. Du kan også kjøpe billetter på internett helt til arrangementet starter.
Jeg har fått et gavekort. Hvordan benytter jeg dette?
Gavekort kan benyttes ved kjøp av billetter enten på internett eller fysisk i døra før et arrangement. Du må ha klar gavekortnummer og PIN-kode for å benytte deg av gavekortet.
Ved kjøp på internett, fyll inn gavekortnummer og kode, og trykk deretter på "Innløs"-knappen. Dersom du kjøper for et mindre beløp enn gavekortets verdi, vil gjenstående beløp kunne brukes ved en senere anledning. Dersom gavekortets verdi er mindre enn kjøpesummen, må du betale resten med kort eller Vipps.
Gavekort kan kun brukes på billetter, og ikke andre varer på Sentralen. Kjøpte gavekort refunderes ikke, ei heller restverdi.
Trenger du hjelp med gavekort? Ta kontakt på post@sentralen.no, og merk e-posten med "gavekort".
Hvem spør jeg om jeg har spørsmål om arrangementet?
Sjekk at denne billetten er i samsvar med din bestilling. Opplysningene om denne forestillingen er gitt av arrangør. Om du har spørsmål angående arrangementet bes du ta direkte kontakt med arrangør. Lurer du på hvor du finner informasjon om arrangør? Gå til programmet eller programmet for barn og unge. Finn det aktuelle arrangementet og klikk på les mer. Nå er du inne på arrangementssiden. Nederst i beskrivelsen av arrangementet finner du informasjon om arrangør og link til deres hjemmesider.
Hva er aldersgrensen for barnebilletter?
Hvis ikke noe annet er spesifisert i arrangementsteksten, eller i billettkjøpsprosessen, er aldersgrensen for barnebilletter 0 - 16 år.
Har dere ledsagerordning på Sentralen?
Ja, på Sentralen har vi ledsagerordning og alle med ledsagerbevis får ta med seg sin ledsager gratis på alle våre arrangementer. Ikke glem å få tilsendt din ledsagerbillett. Det får du ved å sende en e-post til post@sentralen.no. Er du usikker på tilgjengeligheten til Sentralen? Send oss en e-post på post@sentralen.no.
Mat og servering
Hva er åpningstidene til kafeen?
Sentralen Kafé er vanligvis åpen mandag til fredag fra 07:30 - 20:00, og 11:00 - 17:00 på lørdag og søndag. Du kan finne avvikende åpningstider her.
Hva er åpningstidene til Restaurant Hitchhiker?
Restaurant Hitchhiker har vanligvis åpent tirsdag - lørdag.
Er det mulig å reservere bord i kafeen?
Ja, du kan reservere bord i kaféen ved å sende e-post til kafe@sentralen.no.
Er det mulig å reservere bord i restauranten?
Ja, du kan reservere bord i restauranten på sentralenrestaurant.no, eller ved å sende e-post til bord@sentralenrestaurant.no.
Har dere chambre separee?
Restauranten har et område som kan skilles av fra resten av lokalet med et teppe, men det er ikke et eget lukket rom. Ønsker dere et eget lukket lokale er det mulig å leie dette, ta kontakt med booking@sentralen.no. For eksempel passer møterommet Bankboksen i første etasje, perfekt som chambre separee.
Er det mulig å bestille take-away?
Ja, du kan bestille take-away på Sentralen Restaurants hjemmeside og hente selv, eller få levert med Wolt eller Amoi.
Studioproduksjoner - streaming, opptak og podcast
Kan Sentralen gjøre både opptak og streaming?
Ja, vi kan gjøre både opptak som kan sendes/vises senere, og streaming/strømming som vises direkte. Streamingteknikeren hjelper til med å streame på dine sosiale medier-plattformer eller din nettside.
Hva er en hybridproduksjon?
En hybridproduksjon er en streaming der det er publikum i samme rom, og publikum som ser på digitalt. En hybridproduksjon kombinerer både fysisk og digital tilstedeværelse av publikum under streamingen. I en hybridproduksjon arrangerer duet arrangement med rommet fullt av publikum, og streamer/sender også arrangementet på internett slik at arrangementet også kan ha digitale publikummere.
Kan Sentralen gjennomføre flerkameraproduksjoner?
Ja, vi kan gjennomføre flerkameraproduksjoner, både opptak, streaminger og hybridproduksjoner. Vi har to statiske kameraer, og to fjernstyrte kameraer som kan bevege seg.
Hva kan streames eller filmes i studioene?
Alt kan streames eller gjøres opptak av/filmes i studioene. for eksempel: Podcaster med en eller flere deltakere, informasjonsvideoer, markedsføringsmateriale, produktlanseringer, opplesninger, pressekonferanser, panelsamtaler, presentasjoner av rapporter, intimkonserter, promovideoer og forestillinger.
Hva kan streamingteknikeren hjelpe oss med?
Hva gjør en streamingtekniker tar ansvar for det tekniske, og styrer hele streamingen eller opptaket. Streamingteknikeren sender også streamingen på den plattformen du ønsker. Streamingteknikeren hjelper deg med planlegging og produksjon, og sørger for at det tekniske gjennomføres på korrekt vis, mens lyden kontrolleres av lydteknikeren. Lysriggene i studioene er profesjonelle lysrigger som dekker alle behov. Standard belysning er alltid inkludert, og kan rigges av streamingteknikeren. Ønsker du ekstra belysning eller en omfattende lysrigg, kan vi leie inn en lystekniker mot en ekstra kostnad.
Hvilke plattformer kan streamingen sendes på?
Streamingen kan sendes på sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, på en nettside eller på YouTube eller andre videoplattformer. Har du en annen plattform du ønsker å sende på, så ordner vi det!
Leie til fest, bryllup, konfirmasjon og dåp
Hva er kapasiteten i de ulike lokalene?
Du finner kapasiteten til de ulike lokalene og rommene under bildene av rommene. Klikk på linkene under for å komme til sidene som beskriver lokalene.
Øvingslokaler, prøvelokaler, produksjonsrom
Har dere vaser til blomster?
Ja, vi har vaser som kan leies. Du kan se bilder av disse her:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Har dere lysestaker?
Nei, vi har ikke lysestaker som kan brukes når du leier et lokale. Når det dekkes opp til middag brukes standard hvite stearinlys i glassbeholder.
Pynter dere lokalet, kan dere pynte og har dere pynt?
Vi pynter ikke lokalet til arrangementet eller festen din. Vi kan hjelpe deg med å pynte, men da må du booke vertskap til å hjelpe deg med dette. Vi har ikke pynt som kan brukes til arrangementet eller festen, dette må du ta med selv.
Er det lov med levende lys?
Ja, det er lov med levende lys, men under kontrollerte forhold. Alle leietakere og arrangører må passe på at levende lys ikke utgjør en brannfare.
Har dere andre stoler og bord enn de som synes på bildene?
Nei, vi har ikke andre stoler og bord enn de som synes på bildene. Det er forskjellige stoler og bord i noen lokaler og rom. Disse kan noen ganger brukes, men det er forbeholdt at rommet ikke er i bruk. Det er mulig å leie andre stoler og bord fra utleiefirmaer, som kan levere dette til Sentralen.
Hva gjør jeg om jeg har tekniske spørsmål?
Har du tekniske spørsmål kan du spørre booking i bookingprosessen, eller produsenten i planleggingsprosessen. Vi har Tech Specs for alle saler her.
Er det tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til mitt arrangement eller min fest?
Nei, det er ikke tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til ditt arrangement eller fest. Unntaket er kaker til kakebord på for eksempel bryllup eller konfirmasjoner.
Kan gjestene ta med kaker til kakebord?
Ja, gjestene kan ta med kaker til kakebord. Disse kan leveres dagen før, og settes på kjøl.
Har dere parkering?
Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig på Sentralen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen. Det er ingen gateparkering i gatene rundt Sentralen. Øvre Slottsgate, der hovedinngangen til Sentralen ligger, er en gågate.
Kan man leie et ekstra rom?
Ja, det er mulig å leie et ekstra rom, for eksempel et møterom. Rommet kan for eksempel brukes til barn som trenger en blund, oppbevaring av gaver, fotografer som skal redigere bilder og lignende.
Besøk på Sentralen som gjest eller publikummer
Kan jeg kjøpe mat og drikke på Sentralen?
Det er både restaurant og kafé på Sentralen - se Hitchhiker sin hjemmeside for meny, åpningstider og reservasjon av bord. Takterrassen Mynt er åpen i vår- og sommersesongen enkelte dager i uka. Noen av lokalene er tilknyttede barer, som kan være åpne under ulike arrangementer.
Hvordan er tilgjengeligheten på Sentralen?
Sentralen er universelt utformet, og alle lokalene på Sentralen er tilpasset rullestolbrukere - med heistilgang, brede dører og HC-toaletter tilknyttet alle etasjer. Ta kontakt med vertskap dersom du trenger assistanse.
Hvordan går jeg frem om jeg har mistet/glemt noe på Sentralen?
Ta kontakt på post@sentralen.no med informasjon om hva, hvor og når du har glemt igjen noe, så skal vi hjelpe deg med å finne igjen tingene dine. Gjenglemte ting som ikke er hentet innen 30 dager, vil bli kastet.
Hvordan kommer jeg meg til Sentralen?
Sentralen ligger i Øvre Slottsgate 3. Det er ingen parkeringsplasser tilknyttet Sentralen, og vi anbefaler at du benytter kollektivtrafikk.
Trikk: Nærmeste trikkestopp er Øvre Slottsgate (trikk 11, 12, 13).
Buss: Nærmeste busstopp er Kvadraturen/Wessels plass (30, 31, 32, 54, 70, 81).
T-bane: Nærmeste T-banestasjon er Stortinget. Alle t-baner stopper på Stortinget.
Bil: Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen, dersom ankomst med bil er nødvendig. Det er ingen gateparkering rundt Sentralen.
Når er Sentralen åpen?
Sentralen er vanligvis åpen alle dager fra 08:00 - 22:00. Du kan finne avvikende åpningstider her.
Når er resepsjonen åpen?
Resepsjonen er vanligvis åpen mandag til fredag fra 08:00 - 16:00. Du kan finne avvikende åpningstider her. Er du på huset og trenger hjelp utenom dette tidspunktet, kan du ringe telefonnummeret som er oppgitt i resepsjonen.
Kan jeg ta med barnevognen min inn?
Barnevogner er hjertelig velkomne på Sentralen, men pass på så du ikke sperrer for nødutganger og for fremkommeligheten til andre. Spør oss gjerne om vi vet et bra sted å plassere vognen, så hjelper vi deg!
Kan jeg ta med egen mat og drikke til et arrangement?
Det er ikke tillatt med medbrakt mat og drikke til arrangementer på Sentralen.
Er det gratis trådløst nett
Det er gratis trådløst internett over hele bygningen.
Nettverksnavn: Sentrlaen Guest
Passord: Sentralen2019
Har dere garderobe?
Noen arrangementer har bemannet garderobe i kjelleren. Andre arrangementer har garderobestativ plassert i salen, hvor man kan henge fra seg på eget ansvar.
Kan jeg sitte på Sentralen og jobbe eller studere?
Ja, du kan sitte på Sentralen og jobbe eller studere. I tredje etasje ligger Gullhallen. Der er det pulter, bord og strømuttak. Det er også mulig å sitte i Vinterhagen når det ikke er noen arrangementer der. Det er gratis trådløst nett på hele Sentralen.
Nettverksnavn: Sentralen Guest
Passord: Sentrlaen 2019
Kan dere bestille taxi for meg?
Det er et eget nettbrett i resepsjonen, hvor du enkelt bestiller taxi fra Oslo Taxi på egenhånd.
Er det sykkelparkering utenfor?
Ja, det er sykkelparkering utenfor Sentralen i Øvre Slottsgate.
Kan jeg ta med hunden min på Sentralen?
Ja, du kan ta med hunden din inn på Sentralen, men ikke der det er servering: øverste plan på takterrassen, i kafeen og i restauranten. Du må ha hunden i bånd og vise hensyn ovenfor andre.