Om arrangementet
Tegnekonsert med Inger Hannisdal og Karen Keyrouz
En fiolinist og en visuell kunstner møtes på scenen. Den ene tegner, den andre spiller. Sammen maner de frem en verden der noe er i ferd med å nærme seg – truende, uungåelig.
«Det er som om det kommer et monster for å ta oss», sa Karen til Inger høsten 2023, da krigen i Libanon tiltok. I både Beirut og Oslo merket de to kunstnerne noe foruroligende: Mødrene deres begynte å snakke med en ny tone. «Dette kan være verdens undergang», sa Karens mor, ikke i panikk, men som om hun snakket om været. Ingers mor hadde begynt å si lignende ting. Stillferdig, nesten hverdagslig, og kanskje enda mer urovekkende enn frykten i seg selv.
En uro hadde begynt å sive inn, og illusjonen om urørlig fred hadde begynt å slå sprekker. Selv på steder som ennå er skjermet for krig, henger trusselen om vold i luften – som en bøtte vann balanserende på en halvåpen dør.
Mothers are worried er en tegnekonsert (concert dessiné), en forestilling der levende tegning og musikk utvikler seg side om side på scenen. Inger Hannisdals fiolin og kassett-looper, inspirert av norsk folkemusikk og arabisk maqam, og Karen Keyrouz’ projiserte tegninger beveger seg i tandem i en dans av linjer og lyd.
Forestillingen skifter mellom små detaljer og store redsler, mellom personlig samtale og delt uro. Den ser for seg vold ikke som et plutselig brudd, men som et stoff, seigt, klissete, langsomt og allestedsnærværende, som siver inn som blekk eller tåke i hjem, rutiner, indre tanker og andre rom vi trodde var trygge.
Det som begynner som en samtale mellom to kunstnere, blir til en stille motstandshandling, en lyttende øvelse som fanger opp skjelvingen under hverdagen og følger konturene av en fare som ennå ikke har ankommet, men allerede er her.
Musikk av Inger Hannisdal (fiolin, kassettbånd, objekter)
Tegning av Karen Keyrouz (live projeksjon)
Støttet av NOPA
/
Concert dessiné with Inger Hannisdal and Karen Keyrouz
A violinist and a visual artist meet on stage. As one draws, the other plays. Together they conjure a world where something is creeping closer.
"It’s like there is a monster that is coming to get us", Karen said to Inger in the autumn of 2023, as the war escalated in Lebanon. In both Beirut and Oslo, the two artists had noticed something strange: their mothers had started speaking in a different tone. “This might be the end of the world,” Karen’s mother said, not with panic, but with the calm of a weather report. Inger’s mother had begun to say similar things. That change, quiet, dissonant, and oddly matter-of-fact, was more disturbing than fear itself.
They talked about a growing unease: the illusion of untouchable peace beginning to crack. Even in places still sheltered from war, the threat of violence was becoming harder to ignore, suspended and waiting like a bucket of water perched on the edge of a half-open door.
Mothers are worried is a concert dessiné: a live drawing performance in which music and image unfold in tandem. Inger Hannisdal’s violin and cassette loops, drawing from Norwegian folk music and Arabic maqam, and Karen Keyrouz’s projected drawings evolve alongside each other in a dance of lines and sound.
The performance moves between small details and large fears, between personal conversation and shared anxiety. It imagines violence not as a sudden rupture, but as a substance — viscous, sticky, slow-moving, and omnipresent — seeping like ink or fog into homes, routines, inner thoughts and other spaces once thought safe.
What begins as a conversation between two artists becomes a quiet act of resistance, listening to the tremors beneath ordinary life and tracing the shape of a danger not yet arrived, but already here.
Music by Inger Hannisdal (violin, cassette tapes, objects)
Drawing by Karen Keyrouz (live projection)
Supported by NOPA
Foto: Inger Hannisdal
Arrangør: Ultima Oslo Contemporary Music Festival
En fiolinist og en visuell kunstner møtes på scenen. Den ene tegner, den andre spiller. Sammen maner de frem en verden der noe er i ferd med å nærme seg – truende, uungåelig.
«Det er som om det kommer et monster for å ta oss», sa Karen til Inger høsten 2023, da krigen i Libanon tiltok. I både Beirut og Oslo merket de to kunstnerne noe foruroligende: Mødrene deres begynte å snakke med en ny tone. «Dette kan være verdens undergang», sa Karens mor, ikke i panikk, men som om hun snakket om været. Ingers mor hadde begynt å si lignende ting. Stillferdig, nesten hverdagslig, og kanskje enda mer urovekkende enn frykten i seg selv.
En uro hadde begynt å sive inn, og illusjonen om urørlig fred hadde begynt å slå sprekker. Selv på steder som ennå er skjermet for krig, henger trusselen om vold i luften – som en bøtte vann balanserende på en halvåpen dør.
Mothers are worried er en tegnekonsert (concert dessiné), en forestilling der levende tegning og musikk utvikler seg side om side på scenen. Inger Hannisdals fiolin og kassett-looper, inspirert av norsk folkemusikk og arabisk maqam, og Karen Keyrouz’ projiserte tegninger beveger seg i tandem i en dans av linjer og lyd.
Forestillingen skifter mellom små detaljer og store redsler, mellom personlig samtale og delt uro. Den ser for seg vold ikke som et plutselig brudd, men som et stoff, seigt, klissete, langsomt og allestedsnærværende, som siver inn som blekk eller tåke i hjem, rutiner, indre tanker og andre rom vi trodde var trygge.
Det som begynner som en samtale mellom to kunstnere, blir til en stille motstandshandling, en lyttende øvelse som fanger opp skjelvingen under hverdagen og følger konturene av en fare som ennå ikke har ankommet, men allerede er her.
Musikk av Inger Hannisdal (fiolin, kassettbånd, objekter)
Tegning av Karen Keyrouz (live projeksjon)
Støttet av NOPA
/
Concert dessiné with Inger Hannisdal and Karen Keyrouz
A violinist and a visual artist meet on stage. As one draws, the other plays. Together they conjure a world where something is creeping closer.
"It’s like there is a monster that is coming to get us", Karen said to Inger in the autumn of 2023, as the war escalated in Lebanon. In both Beirut and Oslo, the two artists had noticed something strange: their mothers had started speaking in a different tone. “This might be the end of the world,” Karen’s mother said, not with panic, but with the calm of a weather report. Inger’s mother had begun to say similar things. That change, quiet, dissonant, and oddly matter-of-fact, was more disturbing than fear itself.
They talked about a growing unease: the illusion of untouchable peace beginning to crack. Even in places still sheltered from war, the threat of violence was becoming harder to ignore, suspended and waiting like a bucket of water perched on the edge of a half-open door.
Mothers are worried is a concert dessiné: a live drawing performance in which music and image unfold in tandem. Inger Hannisdal’s violin and cassette loops, drawing from Norwegian folk music and Arabic maqam, and Karen Keyrouz’s projected drawings evolve alongside each other in a dance of lines and sound.
The performance moves between small details and large fears, between personal conversation and shared anxiety. It imagines violence not as a sudden rupture, but as a substance — viscous, sticky, slow-moving, and omnipresent — seeping like ink or fog into homes, routines, inner thoughts and other spaces once thought safe.
What begins as a conversation between two artists becomes a quiet act of resistance, listening to the tremors beneath ordinary life and tracing the shape of a danger not yet arrived, but already here.
Music by Inger Hannisdal (violin, cassette tapes, objects)
Drawing by Karen Keyrouz (live projection)
Supported by NOPA
Foto: Inger Hannisdal
Arrangør: Ultima Oslo Contemporary Music Festival