Om arrangementet
Don’t leave the room! Let furniture keep you company,
vanish, merge with the wall, barricade your iris
from the chronos, the eros, the cosmos, the virus.
Disse linjene fra Joseph Brodskys ikoniske dikt Don’t Leave the Room (1969) setter tonen for Nadar Ensembles nyeste prosjekt – en forestilling om tilflukt, motstand og politisk frykt. Gjennom musikk, tegnspråk, film og poesi gir ensemblet stemme til private opprør, hviskende nei og utopiske verdener.
I Alexander Khubeevs verk Don’t Leave the Room blir Brodskys dikt ikke uttalt, men formidlet gjennom tegnspråk – en intens, visuell stillhet innrammet av et dystopisk og ladet lydlandskap.
Golnaz Shariatzadeh vever animasjon og musikk sammen i et kjærlighetsdikt til en såret by. I stykket Blue Womb søker to søskenvesener tilflukt ved å tre inn i hverandres kropper. Sammen drømmer de frem en ny by, formet av eteriske lyder, delte minner og lengsel.
I Abbas Kiarostamis kortfilm The Chorus demper en eldre mann byens støy ved å skru av høreapparatet – og hører dermed ikke når barnebarnet ringer på. Stillheten blir et bilde på avstanden mellom generasjonene, på fraværet som oppstår når man stenger verden ute. Over det hele ruver arven etter Galina Ustvolskaja – komponisten som knapt forlot sitt rom, men hvis musikk – en gang sensurert – fortsatt slår med ubarmhjertig kraft.
Don’t Leave the Room samler verk formet av frykt, mot og isolasjon. Konserten åpner rom for bevegelser som ikke lar seg tie – selv når de ikke blir hørt.
Program
Abbas Kiarostami: The Chorus – kortfilm (1982)
Galina Ustvolskaja: Piano Sonata nr. 6 (1988)
Alexander Khubeev: Silentium! (2025)
Golnaz Shariatzadeh: Blue Womb (2025)
Alexander Khubeev: Don’t Leave the Room (2025)
Med Nadar Ensemble, Floor Vandevelde and Soetkin Bral (VGT)
Produsert av Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Gaudeamus Utrecht, DE SINGEL, Festival Musica, Muziekcentrum De Bijloke Gent og Nadar Ensemble
Støttet av Ernst von Siemens Musikstiftung og ULYSSES-plattformen, med støtte fra Den europeiske union
/
Don’t leave the room! Let furniture keep you company,
vanish, merge with the wall, barricade your iris
from the chronos, the eros, the cosmos, the virus.
These lines from Joseph Brodsky’s iconic 1969 poem Don’t Leave the Room set the tone for Nadar Ensemble’s latest project – a performance about seclusion, resistance, and political fear. Through music, sign language, film and poetry, the ensemble gives voice to private revolts, whispered refusals, and utopian worlds.
In Alexander Khubeev’s Don’t Leave the Room, Brodsky’s poem is signed, not spoken – powerful silence framed by a charged, dystopian sound world. Golnaz Shariatzadeh weaves animation and music into a love poem to a wounded city. In her piece Blue Womb, two sibling-creatures seek refuge by entering each other’s bodies. Together they imagine a new city, drawn from ethereal soundscapes, shared memory and desire.
The Chorus by Abbas Kiarostami shows an old man muting the city’s noise by turnig off his hearing aid – and missing his granddaughter’s call. Silence as a refusal to hear the next generation. And behind it all looms the legacy of Galina Ustvolskaya: a composer who barely left her room, yet whose music – once suppressed – still strikes with unforgiving force.
Don’t Leave the Room gathers works shaped by fear, courage, and isolation. It makes space for gestures that cannot be silenced, even when they go unheard.
Program
Abbas Kiarostami: The Chorus – short movie (1982)
Galina Ustvolskaya: Piano Sonata 6 (1988)
Alexander Khubeev: Silentium! (2025)
Golnaz Shariatzadeh: Blue Womb (2025)
Alexander Khubeev: Don’t Leave the Room (2025)
With Nadar Ensemble, Floor Vandevelde and Soetkin Bral (VGT)
Produced by Gaudeamus Utrecht, DE SINGEL, Festival Musica, Muziekcentrum De Bijloke Ghent, Nadar Ensemble and Ultima Oslo Contemporary Music Festival
Supported by Ernst von Siemens Music Foundation and ULYSSES Platform, co-funded by the European Union
Foto: Golnaz Shariatzadeh
Arrangør: Ultima Oslo Contemporary Music Festival