Kronesalen er et lyst og luftig lokale, med egen utgang til takterrassen.

Areal
Størrelse
100
 m²
Stående oppsett
Stående
120
Kino-oppsett
Kino
100
Langbordsoppsett
Langbord
120
Runde bord
84
Klasseromsoppsett
Klasserom
72
Hestesko
0
Gruppebordsoppsett
Gruppebord
54
Styrebordsoppsett
Styrerom
0

Om 

Kronesalen

Kronesalen er et lyst og luftig lokale, med egen utgang til takterrassen.

Rommet har store takvinduer som gir mye dagslys, og utsikt opp mot himmelen. Både gulv og vegger består av lyst tre, og lyse flater. I taket henger lyskupler produsert spesielt for Sentralen av Magnor glassverk.

I Kronesalen finnes et eget oppdekkingskjøkken, som også kan fungere som bar.

Kapasiteten i de ulike oppsettene er veiledende, og kan justeres ut fra øvrige behov.

Kronesalen

passer til:

Bryllup
Disputas
Fest
Foredrag og presentasjon
Frokostmøte
Hybridarrangementer
Julebord
Konferanse
Kurs
Kick-off
Middag og bankett
Panelsamtale
Samling
Sommerfest
Navnefest, dåp og konfirmasjon
Workshop og Seminar
Mingling

Servering

  • pakkepriser på mat og drikke og for frokostmøter, dagsarrangementer, middagsarrangementer, heldagsarrangementer og bryllup
  • catering fra arrangementsmeny
  • mulighet for å bruke oppdekkingskjøkken med luke som bar

Teknikk og fasiliteter

No items found.

Fasiliteter

  • nærliggende toaletter
  • dagslys fra store vinduer i taket
  • utgang til Kron, nedre del av takterrassen

Teknikk

Romleien inkluderer:

  • projektor og lerret
  • enkelt lydanlegg
  • tilkobling til PC-lyd
  • miljøbelysning - godt arbeidslys på dagen, og stemningsfullt lys på kvelden
  • to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofon

Det er mulig å leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, og AV-tekniker og streaming-tekniker.

Det er mulig å utføre streaming/opptak i salen.

Adkomst

Publikumsinngang i Øvre Slottsgate 3, via heis eller trapp til etasje 4+. Ta trapp fra Galleriet til femte etasje. Rullestoladkomst via takterrassen i femte etasje.

Tilgjengelighet

Kronesalen ligger i 5. etasje og er tilgjengelig med rullestol via heis fra hovedinngangen. Fra heisen i 5. etasje må man over takterrassen for å komme til Kronesalen. Adkomsten over takterrassen holdes alltid fri for hindringer, inkludert snø om vinteren.

Kronesalen har nærliggende HC-toalett på samme etasje. Man må over takterrassen for å komme til disse.

Leie og booking

Pris: 19 000,- eks mva inkluderer projektor, lerret, to mikrofoner og tilkobling til PC-lyd.

Teknisk utstyr, teknikere og annet utstyr kommer i tillegg.

Det er egne priser for prøver og opp- og nedrigg.

Lokalet kan også leies som en del av en pakkepris per person – se under.

Les om våre leieordninger for enkelte arrangementer her.

Ofte stilte spørsmål

Hva betyr get-in og get-out?

Get-in betyr tidspunktet dere ønsker tilgang på lokalet, inkludert klargjøring, testing av teknikk etc. Get-out betyr tidspunktet dere er ferdig ryddet ut av lokalet. Tidspunkt for gjennomføring av arrangementet ditt må være mellom get-in og get-out.

Er Sentralen miljøsertifisert?

Ja, Sentralen er sertifisert Miljøfyrtårn. Vi fikk sertifiseringen for første gang i 2022, og ble resertifisert i 2025.

Miljø- og bærekraftsarbeid på Sentralen.

Hvilket billettsystem bruker dere?

Vi bruker billettsystemet Tixly.

Er det tillatt med ekstern catering når jeg leier hos dere?

Hvis du har behov for en type catering som du ikke finner i cateringemenyene så kan du gi oss beskjed, så ser vi om vi finner en løsning.

Du kan enten spørre når du sender oss en bookingforespørsel på arrangementet du ser for deg.

Eller du kan spørre produsenten din når dere planlegger arrangementet. De vil da sette deg i kontakt med Sentralenmat, vår leverandør av catering, som vil hjelpe deg med en løsning.

Har dere parkering for arrangører?

Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig utenfor bygningen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen.

Kan vi bruke Sentralens teknikk, men ha med egne teknikere?

Dersom dere ønsker å benytte dere av vårt utstyr, må våre teknikere være tilstede. Ønsker dere ha med egne teknikere i tillegg, er dette mulig.

Hvordan markedsfører Sentralen arrangementer på Sentralen?

Du må selv markedsføre arrangementet ditt

Vi forventer at du gjør en aktiv innsats for å markedsføre arrangementet ditt. Det innebærer for eksempel å opprette et Facebook-arrangement og legge til Sentralen som medarrangør, samt å dele og markedsføre arrangementet i relevante kanaler.

Vi bidrar til markedsføring av arrangementer på Sentralen

Vi bidrar til markedsføring av alle publikumsarrangementer som blir sendt inn via program- eller billettskjemaet på nettsiden vår.

Arrangementet blir publisert i programmet på vår nettside, og får egen underside, blir vist på skjermer på Sentralen når datoen nærmer seg, blir inkludert i vår ukentlige nyhetsbrev og kan nevnes i våre sosiale medier. Arrangementet kan også dukke opp i eksterne kalendere som Visit Oslo, Broadcast og Aktiv i Oslo. Vi søkeordannonserer programmet på Sentralen på Google.

Vi markedsfører alle arrangementer på Sentralen like mye, og på samme måte. 

Les mer om hvordan vi markedsfører arrangementer.

Hva gjør jeg om jeg vil at Sentralen skal publisere billetter til arrangementet mitt gjennom sitt billettsystem?

Om du ønsker at vi skal publisere billetter arrangementet ditt gjennom vårt billettsystem Tixly må du fylle ut billettskjema.

Du finner billettskjema ved å klikke her.

Hva er en hybridproduksjon?

En hybridproduksjon er en streaming der det er publikum i samme rom, og publikum som ser på digitalt. En hybridproduksjon kombinerer både fysisk og digital tilstedeværelse av publikum under streamingen. I en hybridproduksjon arrangerer duet arrangement med rommet fullt av publikum, og streamer/sender også arrangementet på internett slik at arrangementet også kan ha digitale publikummere.

Hva kan streamingteknikeren hjelpe oss med?

Hva gjør en streamingtekniker tar ansvar for det tekniske, og styrer hele streamingen eller opptaket. Streamingteknikeren sender også streamingen på den plattformen du ønsker. Streamingteknikeren hjelper deg med planlegging og produksjon, og sørger for at det tekniske gjennomføres på korrekt vis, mens lyden kontrolleres av lydteknikeren. Lysriggene i studioene er profesjonelle lysrigger som dekker alle behov. Standard belysning er alltid inkludert, og kan rigges av streamingteknikeren. Ønsker du ekstra belysning eller en omfattende lysrigg, kan vi leie inn en lystekniker mot en ekstra kostnad.

Hvilke plattformer kan streamingen sendes på?

Streamingen kan sendes på sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, på en nettside eller på YouTube eller andre videoplattformer. Har du en annen plattform du ønsker å sende på, så ordner vi det!

Kan Sentralen gjøre både opptak og streaming?

Ja, vi kan gjøre både opptak som kan sendes/vises senere, og streaming/strømming som vises direkte. Streamingteknikeren hjelper til med å streame på dine sosiale medier-plattformer eller din nettside.

Kan Sentralen gjennomføre flerkameraproduksjoner?

Ja, vi kan gjennomføre flerkameraproduksjoner, både opptak, streaminger og hybridproduksjoner. Vi har to statiske kameraer, og to fjernstyrte kameraer som kan bevege seg.

Kan jeg henge opp noe på veggen med teip?

Om du ønsker å henge opp noe på veggene, må du bruke maskeringsteip. Du kan ikke bruke noe annen teip til å henge opp noe på veggen.

Får jeg eget nøkkelkort til lokalet jeg har leid?

Nei, du får ikke nøkkelkort til lokalet du har leid. Når du ankommer: gi beskjed i resepsjonen, så låser vi opp lokalet for deg. Hvis du vil at vi skal låse rommet i løpet av leieperioden kan du gi vertskapet beskjed.

Hvordan kobler jeg meg til trådløst nettverk/WiFi?

Ja, det er gratis trådløst internett over hele bygget. Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:

  • Nettverk: SentralenGuest
  • Passord: Sentralen2019

Tar vertskapet på Sentralen i mot gjestene eller publikummet mitt?

Du er selv ansvarlig for å ta i mot gjestene eller publikummet ditt. Hvis vertskapet står i resepsjonen og blir spurt av gjester hvor de skal gå, så hjelper de til. Vertskapet lager også plakater med informasjon om hvor arrangementet ditt er. Om du vil kan du booke på dedikert vertskap fra oss, som tar i mot gjestene dine.

Er det lov å bruke glitter, konfetti og lignende under arrangementet?

Nei, det er ikke lov å bruke glitter, konfetti eller lignende under arrangementet.

Hvordan kan jeg synliggjøre arrangementet mitt på Sentralen på arrangementsdagen?

Sånn her kan du kan synliggjøre arrangementet ditt hos oss på arrangementsdagen:

  • Henge plakat på plakatveggen rett innenfor hovedinngangen.
  • Plassere rollups inne eller ute
  • Plassere beachflag inne eller ute
  • Plassere plakat i en plakatbukk du kan låne av oss
  • Henge opp plakater på veggene med maskeringsteip

Gir vertskapet gjestene eller publikum praktisk informasjon om nødutganger, toaletter og lignende?

Nei, vertskapet informerer ikke gjestene eller publikummet ditt om dette. Men vertskapet gir deg informasjonen, sånn at du kan videreformidle den.

Kan jeg levere utstyr, pynt eller noe annet før get-in for arrangementet - eller hente noe etter get-out?

Det er mulig å levere noe på forhånd, eller hente i etterkant, men dette må du avtale på forhånd.

Har dere parkering?

Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig på Sentralen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen. Det er ingen gateparkering i gatene rundt Sentralen. Øvre Slottsgate, der hovedinngangen til Sentralen ligger, er en gågate.

Har dere lysestaker?

Nei, vi har ikke lysestaker som kan brukes når du leier et lokale. Når det dekkes opp til middag brukes standard hvite stearinlys i glassbeholder.

Er det lov med levende lys?

Ja, det er lov med levende lys, men under kontrollerte forhold. Alle leietakere og arrangører må passe på at levende lys ikke utgjør en brannfare.

Kan man leie et ekstra rom?

Ja, det er mulig å leie et ekstra rom, for eksempel et møterom. Rommet kan for eksempel brukes til barn som trenger en blund, oppbevaring av gaver, fotografer som skal redigere bilder og lignende.

Kan gjestene ta med kaker til kakebord?

Om du avtaler dette på forhånd med produsenten kan gjestene kan ta med kaker til kakebord. Da kan kakene leveres dagen før, og settes på kjøl. Levering av kaker til kakebord må avtales fordi vi må være sikre på at vi har plass på kjøla.

Hva gjør jeg om jeg har tekniske spørsmål?

Har du tekniske spørsmål kan du spørre booking i bookingprosessen, eller produsenten i planleggingsprosessen. Vi har Tech Specs for alle saler her.

Hvordan kobler jeg meg til trådløst nettverk/WiFi?

Du kan koble deg til trådløst nettverk/WiFi ved å bruke dette nettverket og passordet:

  • Nettverk: SentralenGuest
  • Passord: Sentralen2019

Pynter dere lokalet, kan dere pynte og har dere pynt?

Vi pynter ikke lokalet til arrangementet eller festen din. Vi kan hjelpe deg med å pynte, men da må du booke vertskap til å hjelpe deg med dette. Vi har ikke pynt som kan brukes til arrangementet eller festen, dette må du ta med selv.

Har dere andre stoler og bord enn de som synes på bildene?

Nei, vi har ikke andre stoler og bord enn de som synes på bildene. Det er forskjellige stoler og bord i noen lokaler og rom. Disse kan noen ganger brukes, men det er forbeholdt at rommet ikke er i bruk. Det er mulig å leie andre stoler og bord fra utleiefirmaer, som kan levere dette til Sentralen.

Er det tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til mitt arrangement eller min fest?

Nei, det er ikke tillatt å ta med medbrakt mat og drikke til ditt arrangement eller fest. Unntaket er kaker til kakebord på for eksempel bryllup eller konfirmasjoner.

Kan jeg levere utstyr, pynt eller noe annet før get-in for arrangementet - eller hente noe etter get-out?

Det er mulig å levere noe på forhånd, eller hente ietterkant, men dette må du avtale på forhånd.

Pakkepriser for 

Kronesalen

Dere må være minimum 5 personer for å bestille møtepakke. Du kan kun velge en møtepakke for alle møtedeltagere. Møteromsleien kommer i tillegg.

Dag- og kveldspakke

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
1820,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer, Gymsalen: 35 personer, Produksjonsrom 1: 30 personer, Studio A: 30 personer

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie
  • rigg av sal
  • omrigg fra oppsett på dagen, til oppsett for middag
  • projektor og lerret
  • to mikrofoner
  • tilkobling til PC/mobillyd for avspilling av musikk (fra egen liste)
  • tilgang på lokalet fra 08:00 - 23:00

Servering som er inkludert:

  • kaffe, te og vann på dagtid
  • oppskåret frukt og croissanter ved ankomst
  • foccaccia med assortert pålegg til lunsj
  • dagens søte bakverk servert etter lunsj
  • tre-retters bankettmeny (ekskludert drikke)
  • bemannet bar

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Middagspakke

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
1285,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer, Studio A: 30 personer.

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie
  • tilgang på lokalet fra 18:00 - 23:00
  • rigg av sal
  • oppdekking
  • bemannet bar

Servering som er inkludert:

  • tre retters bankettmeny (ikke inkludert drikke)

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Dagpakke

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
930,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer, Gymsalen: 35 personer, Produksjonsrom 1: 30 personer, Studio A: 30 personer.

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie
  • tilgang til salen 08:00 - 16:00
  • rigg av sal
  • projektor og lerret
  • to mikrofoner
  • tilkobling til PC-lyd

Servering som er inkludert:

  • kaffe, te og vann hele dagen
  • oppskåret frukt og croissanter ved ankomst
  • foccaccia med assortert pålegg til lunsj
  • dagens søte bakverk servert etter lunsj

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Frokostpakke

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
430,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Marmorsalen: 140 personer, Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer, Gymsalen: 35 personer, Produksjonsrom 1: 30 personer, Studio A: 30 personer

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie
  • tilgang til lokalet 08:00 - 11:00
  • rigg av sal
  • projektor og lerret
  • to mikrofoner
  • tilkobling til PC-lyd

Servering som er inkludert:

  • kaffe, te og vann
  • croissant med ost og skinke
  • oppskåret frukt

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Streaming

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
Pakkepris: 
26 000,- ekskl. mva.
Minsteantall: 

Denne pakken inkluderer:

Streamingpakken inkluderer alt du trenger for å streame eller gjøre opptak av et arrangement, som panelsamtaler, enkle konferanser eller små forestillinger.

Streamingteknikeren setter opp to Panasonic AQ-CX10 4k kameraer kameraer som vil stå i faste posisjoner.

Lydteknikeren sørger for at det er høy kvalitet på lyden til streamingen.

Lystekniker sørger for riktig belysning.

Inkluderer:

  • opprigg av alt nødvendig teknisk utstyr
  • streamingtekniker
  • lydtekniker
  • lystekniker
  • inntil 5 timer streaming på ønsket plattform (for eksempel Facebook, YouTube, Vimeo, nettside) og/eller opptak
  • romleie kommer i tillegg til pakkeprisen

Servering som er inkludert:

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Bryllupspakke

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
1700,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Marmorsalen: 120 personer, Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie med tilgang til lokalet fra 08:00 - 02.00
  • planleggingsmøte med befaring
  • 3-retters bryllupsmeny (ikke inkludert drikke)
  • oppdekking på runde bord eller langbord med hvite duker, servietter, servise og stearinlys
  • bemannet bar
  • serveringspersonale fra start til slutt
  • kakeoppdekking til medbrakte kaker
  • dansegulv etter middag
  • gaveoppbevaring til dagen etter
  • projektor og lerret
  • to mikrofoner
  • mulighet til å spille av musikk fra mobil/laptop
  • rydd og vask av lokalet

Servering som er inkludert:

Kan legges til for en ekstra kostnad:

  • velkomstdrink
  • prøvesmaking av bryllupsmeny for 2 personer
  • 3 kanapeer per person ved ankomst
  • nattmat
  • kaffe og avec

Det er mulig å leie ekstra teknisk utstyr, inkludert DJ-bord.

Bryllupspakke eksklusiv

Arrangementspakke
Møteromspakke
Streaming- og podcastpakke
Bryllupspakke
Kick-off-pakke
Pris per person: 
2200,- inkl. mva.
Pakkepris: 
Minsteantall: 
Marmorsalen: 120 personer, Forstanderskapssalen: 60 personer, Kronesalen: 50 personer, Hvelvet: 35 personer

Denne pakken inkluderer:

  • lokalleie med tilgang til lokalet fra 08:00 - 02.00
  • planleggingsmøte med befaring
  • 3 kanapeer per person ved ankomst
  • 4-retters bryllupsmeny (ikke inkludert drikke)
  • nattmat
  • oppdekking på runde bord eller langbord med hvite duker, servietter, servise og stearinlys
  • bemannet bar
  • serveringspersonale fra start til slutt
  • kakeoppdekking til medbrakte kaker
  • dansegulv etter middag
  • gaveoppbevaring til dagen etter
  • projektor og lerret
  • to mikrofoner
  • mulighet til å spille av musikk fra mobil/laptop
  • rydd og vask av lokalet

Servering som er inkludert:

Kan legges til for en ekstra kostnad:

Ekstra servering som kan legges til:

  • Velkomstdrink,
  • Prøvesmaking av bryllupsmeny for 2 personer,
  • Kaffe og avec

Det er mulig å leie ekstra teknisk utstyr, inkludert DJ-bord.

For priser, ta kontakt med booking@sentralen.no, ring oss på 22 47 25 00 eller bruk vårt forespørselskjema.

Vil du leie

Kronesalen

?

Send oss en uforpliktende bookingforespørsel, så tar vi kontakt med deg.

Har du spørsmål? Skriv til oss på booking@sentralen.no eller ring oss på tlf. 22 47 25 00.

Sentralen er Oslos mest allsidige arrangementshus

Fasaden til Sentralen i Øvre Slottsgate

Sentralen gir rom for ideer, samspill og gode opplevelser.

Sentralen er et allsidig arrangementshus i Kvadraturen i sentrum av Oslo. Huset består av to bygninger som opprinnelig var hovedkontoret til Christiania Sparebank. I seks etasjer med historiske lokaler leier vi ut arrangementslokaler, produksjonsrom og møterom til alle formål.

Sentralen eies av Sparebankstiftelsen DNB. Sentralen skal bidra til å støtte oppunder Sparebankstiftelsens visjon om å utløse gode krefter, gjennom arrangementer og gunstige leiepriser for leietakere som passer inn under formålene kulturproduksjon og samfunnsinnovasjon.

Les mer om Sentralen
Stengt på grunn av været
02.07.2025
02.07.2025
Takterrassen