Hvelvet er Sentralens mest unike lokale. Dette er en intim black box i Christiania Sparebanks gamle bankhvelv.
Om
Hvelvet
Hvelvet er Sentralens mest unike lokale. Dette er en intim black box i Christiania Sparebanks gamle bankhvelv. Under oppussingen av bygningen ble det valgt å beholde de gamle, tykke hvelvdørene inn til lokalet, den originale trappen og messaninen i rommet. Hvelvet ligger i den øverste etasjen av bankens gamle hvelv. Her var det en gang bankbokser!
I dette lokalet er det ikke naturlig lys, og veggene er dekket med mørke spiler. Trappen opp til messaninen og veggene har stemningsbelsyning. Langs med messaninen er det sittebenker med god plass til mange publikummere.
Det finnes garantert ikke noe tilsvarende lokale i Oslo!
Det er en egen backstage tilknyttet Hvelvet.
Kapasiteten i de ulike oppsettene er veiledende, og kan justeres ut fra øvrige behov.
Hvelvet
passer til:
Dette er serveringsmulighetene
- kan leies til til pakkepris som inkluderer mat og drikke og for frokostmøter, dagsarrangementer, middagsarrangementer, heldagsarrangementer og bryllup
- catering fra arrangementsmeny
- mulighet for mobil bar inne i lokalet
- Mulighet for å leie Gullbaren, som ligger opp trappen fra lokalet
Teknikk og fasiliteter
Fasilitetene
- inkludert i leien er bord og stoler for de ulike oppsettenesom er tilgjengelig
- load-in med heis gjennom backstage
- trinnfri ankomst med heis gjennom backstage
- toaletter opp trappen til tredje etasje, eller ned i underetasjen
- tilknyttet backstage (Biblioteket)
- utstyr som notestativ, orkesterstoler, dansematte og kortrabulanter tilgjengelig
Teknisk utstyr
Romleien inkluderer:
- projektor og lerret
- enkelt lydanlegg
- tilkobling til PC-lyd
- enkelt scenelys og miljøbelysning
- to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofon
Det er mulig å leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, og AV-tekniker og streaming-tekniker.
Det er mulig å utføre streaming/opptak i salen.
Sånn finner du rommet
Publikumsinngang eller Festinngangen i Øvre Slottsgate 3, via Marmortrappen til andre etasje. Rullestoladkomst via møterom Backstage Hvelvet i andre etasje.
Tilgjengeligheten til rommet
Det er mulig å komme til Hvelvet med rullestol, men adkomsten er ikke like smidig sammenlignet med våre andre lokaler.
Hvelvet ligger i 2. etasje, og er tilgjengelig med rullestol via heis. Fra hovedinngangen må du ta heisen til 3.etasje og så bakheisen til 2. etasje. Deretter må du gjennom backstage Biblioteket for å komme til lokalet.
Det er et stort toalett i 2. etasje rett utenfor backstage, men dette er ikke HC-toalett. For å komme til nærmeste HC-toalett må man ta heisen opp til 3. etasje og forbi møterom 301-304. Her er det også stellebord.
Pris og leie
Pris: 15 000,- eks mva inkluderer projektor, lerret, to mikrofoner og tilkobling til PC-lyd.
Teknisk utstyr, teknikere og annet utstyr kommer i tillegg.
Det er egne priser for prøver og opp- og nedrigg.
Lokalet kan også leies som en del av en pakkepris per person – se under.
Pakkepriser for
Hvelvet
Dere må være minimum 5 personer for å bestille møtepakke. Du kan kun velge en møtepakke for alle møtedeltagere. Møteromsleien kommer i tillegg.
Julebord- og nyttårsbordspakke
Denne pakken inkluderer:
- leie av lokalet
- at dere kan bruke projektoren og lerretet
- at dere har tilgang på to mikrofoner
- at dere kan koble en PC eller mobiltelefon til høytalerne for å spille av musikk
- tilgang på lokalet fra 18:00 - 23:00
- at vi rigger lokalet med bord og stoler i oppsettet dere ønsker
- at vi dekker opp med glass, servise og bestikk
- at vi bemanner baren
Servering som er inkludert:
I denne pakken kan dere velge mellom tre ulike tre-retters middager, eller vår tapasbuffet, til middag.
Dere velger en felles meny for alle.
Alle menyene har vegetariske og veganske alternativer, og kjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Når dere velger middag, får dere også drikkeforslag.
Drikke er ikke inkludert.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Vi kan også levere mer servering fra arrangementsmenyen og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, AV-tekniker og streaming-tekniker.
Dag- og kveldspakken
Denne pakken inkluderer:
- leie av lokale
- tilgang til lokalet fra 08:00 - 23:00
- at vi rigger og møblerer lokalet i oppsettet som dere ønsker på dagen
- at vi rigger om og møblerer lokalet til middag
- at vi dekker på bordene til middag
- at dere kan bruke projektoren og lerretet
- to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofoner
- at dere kan koble en PC ellre telefon til høyttalerne
- at vi bemanner baren
Servering som er inkludert:
- kaffe, te og vann på dagtid
- oppskåret frukt og mini-croissanter når arrangementet begynner
- focaccia med forskjellig pålegg til lunsj
- bakst servert etter lunsj
- middag
Under serveringen på dagen og til lunsj forsyner alle seg selv fra serveringsbordene, og nyter maten stående inne i lokalet.
I denne pakken kan dere velge mellom tre ulike tre-retters middager, eller vår tapasbuffet, til middag.
Dere velger en felles meny for alle.
Middagen serveres ved bordene, med mindre dere ønsker tapasbuffet til middag.
Alle menyene har vegetariske og veganske alternativer, og kjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Når dere velger middag, får dere også drikkeforslag.
Drikke er ikke inkludert.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Om dere ønsker kan dere endre lunsjen til en av dissealternativene, for en ekstra kostnad per person:
- Dagens varme gryterett: + 75,- ink mva
- Tapasbuffet: +365,- ink mva
- Pizzabuffet: +249,- ink mva (maks 80 personer)
Vi kan også levere mer servering fra arrangementsmenyen og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, AV-tekniker og streaming-tekniker.
Vi kan strømme eller gjøre opptak av arrangementet.
Middagspakken
Denne pakken inkluderer:
- leie av lokalet tilgang til lokalet fra 18:00 til 23:00
- at vi rigger og møblerer lokalet i oppsettet som dere ønsker
- at vi dekker på bordene til middag
- at dere kan bruke projektoren og lerretet
- to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofoner
- at dere kan koble en PC eller en telefon til høyttalerne
- at baren er åpen
Servering som er inkludert:
I denne pakken kan dere velge mellom tre ulike tre-retters middager, eller vår tapasbuffet, til middag.
Dere velger en felles meny for alle.
Alle menyene har vegetariske og veganske alternativer, og kjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Når dere velger middag, får dere også drikkeforslag.
Drikke er ikke inkludert.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Om dere ønsker kan dere bestille mer servering fra arrangementsmenyen, og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr, lyd- oglysteknikere, AV-tekniker og streaming-tekniker.
Vi kan strømme eller gjøre opptak av arrangementet.
Dagpakken
Denne pakken inkluderer:
- leie av lokalet
- tilgang til lokalet fra 08:00 til 16:00
- at vi rigger og møblerer lokalet i oppsettet som dere ønsker
- at dere kan bruke projektoren og lerretet
- to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofoner
- at dere kan koble en PC eller en telefon til høyttalerne
Servering som er inkludert:
- kaffe, te og vann hele dagen
- oppskåret frukt og mini-croissanter når arrangementet starter
- foccacciaer med forskjellig pålegg til lunsj
- bakst etter lunsj
Dere kan få vegetariske og veganske alternativer, og kjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Alle forsyner seg selv fra serveringsbordene, og nyter maten stående inne i lokalet.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Om dere ønsker kan dere endre lunsjen til en av dissealternativene, for en ekstra kostnad per person:
- Dagens varme gryterett: + 75,- ink mva
- Tapasbuffet: +365,- ink mva
- Pizzabuffet: +249,- ink mva (maks 80 personer)
Vi kan også levere mer servering fra arrangementsmenyen og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, AV-tekniker og streaming-tekniker.
Vi kan strømme eller gjøre opptak av arrangementet.
Frokostpakken
Denne pakken inkluderer:
- leie av lokalet
- tilgang til lokalet fra 08:00 til 11:00 (10:00 i restauranten)
- at vi rigger og møblerer lokalet i oppsettet som dere ønsker
- at dere kan bruke projektoren og lerretet
- to mikrofoner - trådløse eller bøylemikrofoner
- at dere kan koble en PC eller en telefon til høyttalerne
Servering som er inkludert:
- kaffe, te og vann
- croissanter med ost og skinke
- oppskåret frukt
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Om dere ønsker kan dere bestille mer servering fra arrangementsmenyen, og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr, lyd- og lysteknikere, AV-tekniker og streaming-tekniker.
Vi kan strømme eller gjøre opptak av frokostmøtet deres.
Streaming
Denne pakken inkluderer:
Streamingpakken inkluderer alt du trenger for å streame eller gjøre opptak av et arrangement, som panelsamtaler, enkle konferanser eller små forestillinger.
Streamingteknikeren setter opp to Panasonic AQ-CX10 4k kameraer kameraer som vil stå i faste posisjoner.
Lydteknikeren sørger for at det er høy kvalitet på lyden til streamingen.
Lystekniker sørger for riktig belysning.
Inkluderer:
- opprigg av alt nødvendig teknisk utstyr
- streamingtekniker
- lydtekniker
- lystekniker
- inntil 5 timer streaming på ønsket plattform (for eksempel Facebook, YouTube, Vimeo, nettside) og/eller opptak
- romleie kommer i tillegg til pakkeprisen
Servering som er inkludert:
Kan legges til for en ekstra kostnad:
Bryllupspakken
Denne pakken inkluderer:
- en befaring i lokalet med en av våre produsenter, og et planleggingsmøte
- leie av lokalet
- tilgang til lokalet fra 08:00 - 02.00
- at vi rigger og møblerer lokalet med runde bord eller langbord
- at vi dekker borden med hvite duker, servietter, servise og stearinlys
- at vi dekker et bord til medbrakte kaker (kakene kan leveres dagen før, eller samme dag og blir satt i kjøleskapet)
- at vi oppdaterer gavene til dagen etter bryllupet
- at dere kan bruke projektor og lerretet
- to mikrofoner
- at dere kan koble en PC eller telefon til høyttalerne for å spille av musikk
- at vi bemanner baren
- servitører og hovmester til middagen
- middag
- at vi rigger om til dansgulv etter middagen
- rydding og vasking av lokalet
Servering som er inkludert:
I denne pakken kan dere velge mellom tre ulike tre-rettersmiddager, eller vår tapasbuffet.
Dere velger en felles meny for alle.
Alle menyene har vegetariske og veganske alternativer, ogkjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Når dere velger middag, får dere også drikkeforslag.
Drikke er ikke inkludert.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
- velkomstdrink til gjestene
- at dere kan prøvesmake middagen (for 2 personer)
- tre kanapeer per person når gjestene kommer
- nattmat
- kaffe og avec
Om dere ønsker kan dere bestille mer servering fra arrangementsmenyen, og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr som DJ-utstyr, og lyd- og lysteknikere.
Den eksklusive bryllupspakken
Denne pakken inkluderer:
- en befaring i lokalet med en av våre produsenter, og et planleggingsmøte
- leie av lokalet
- tilgang til lokalet fra 08:00 - 02.00
- at vi rigger og møblerer lokalet med runde bord eller langbord
- at vi dekker borden med hvite duker, servietter, servise og stearinlys
- at vi dekker et bord til medbrakte kaker (kakene kan leveres dagen før, eller samme dag og blir satt i kjøleskapet)
- at vi oppbevarer gavene til dagen etter bryllupet
- tre kanapeer per person når gjestene ankommer
- at dere kan bruke projektor og lerretet
- to mikrofoner
- at dere kan koble en PC eller telefon til høyttalerne for å spille av musikk
- at vi bemanner baren
- servitører og hovmester til middagen
- fire-retters middag eller tapas
- nattmat
- at vi rigger om til dansgulv etter middagen
- rydding og vasking av lokalet
Servering som er inkludert:
I denne pakken kan dere velge mellom tre ulike fire-rettersmiddager, eller vår tapasbuffet.
Dere velger en felles meny for alle.
Alle menyene har vegetariske og veganske alternativer, og kjøkkenet kan ta hensyn til allergier.
Når dere velger middag, får dere også drikkeforslag.
Kan legges til for en ekstra kostnad:
- velkomstdrink til gjestene
- at dere kan prøvesmake middagen (for 2 personer)
- nattmat
- kaffe og avec
Om dere ønsker kan dere bestille mer servering fra arrangementsmenyen, og drikkemenyen.
Dere kan også leie ekstra teknisk utstyr som DJ-utstyr, og lyd- og lysteknikere.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr get-in og get-out?
Get-in betyr tidspunktet dere ønsker tilgang på lokalet, inkludert klargjøring, testing av teknikk etc. Get-out betyr tidspunktet dere er ferdig ryddet ut av lokalet. Tidspunkt for gjennomføring av arrangementet ditt må være mellom get-in og get-out.
Er Sentralen miljøsertifisert?
Ja, Sentralen er sertifisert Miljøfyrtårn. Vi fikk sertifiseringen for første gang i 2022, og ble resertifisert i 2025.
Hvilket billettsystem bruker dere?
Vi bruker billettsystemet Tixly.
Er det tillatt med ekstern catering når jeg leier hos dere?
Hvis du har behov for en type catering som du ikke finner i cateringemenyene så kan du gi oss beskjed, så ser vi om vi finner en løsning.
Du kan enten spørre når du sender oss en bookingforespørsel på arrangementet du ser for deg.
Eller du kan spørre produsenten din når dere planlegger arrangementet. De vil da sette deg i kontakt med Sentralenmat, vår leverandør av catering, som vil hjelpe deg med en løsning.
Har dere parkering for arrangører?
Nei, vi har dessverre ikke parkeringsplasser tilgjengelig utenfor bygningen. Nærmeste parkeringshus er Palèet og Bankplassen.
Hvordan markedsfører Sentralen arrangementer på Sentralen?
Du må selv markedsføre arrangementet ditt
Vi forventer at du gjør en aktiv innsats for å markedsføre arrangementet ditt. Det innebærer for eksempel å opprette et Facebook-arrangement og legge til Sentralen som medarrangør, samt å dele og markedsføre arrangementet i relevante kanaler.
Vi bidrar til markedsføring av arrangementer på Sentralen
Vi bidrar til markedsføring av alle publikumsarrangementer som blir sendt inn via program- eller billettskjemaet på nettsiden vår.
Arrangementet blir publisert i programmet på vår nettside, og får egen underside, blir vist på skjermer på Sentralen når datoen nærmer seg, blir inkludert i vår ukentlige nyhetsbrev og kan nevnes i våre sosiale medier. Arrangementet kan også dukke opp i eksterne kalendere som Visit Oslo, Broadcast og Aktiv i Oslo. Vi søkeordannonserer programmet på Sentralen på Google.
Vi markedsfører alle arrangementer på Sentralen like mye, og på samme måte.
Kan vi bruke Sentralens teknikk, men ha med egne teknikere?
Dersom dere ønsker å benytte dere av vårt utstyr, må våre teknikere være tilstede. Ønsker dere ha med egne teknikere i tillegg, er dette mulig.
Hva gjør jeg om jeg vil at Sentralen skal publisere billetter til arrangementet mitt gjennom sitt billettsystem?
Om du ønsker at vi skal publisere billetter arrangementet ditt gjennom vårt billettsystem Tixly må du fylle ut billettskjema.
Hva er en hybridproduksjon?
En hybridproduksjon er en streaming der det er publikum i samme rom, og publikum som ser på digitalt. En hybridproduksjon kombinerer både fysisk og digital tilstedeværelse av publikum under streamingen. I en hybridproduksjon arrangerer duet arrangement med rommet fullt av publikum, og streamer/sender også arrangementet på internett slik at arrangementet også kan ha digitale publikummere.
Hva kan streamingteknikeren hjelpe oss med?
Hva gjør en streamingtekniker tar ansvar for det tekniske, og styrer hele streamingen eller opptaket. Streamingteknikeren sender også streamingen på den plattformen du ønsker. Streamingteknikeren hjelper deg med planlegging og produksjon, og sørger for at det tekniske gjennomføres på korrekt vis, mens lyden kontrolleres av lydteknikeren. Lysriggene i studioene er profesjonelle lysrigger som dekker alle behov. Standard belysning er alltid inkludert, og kan rigges av streamingteknikeren. Ønsker du ekstra belysning eller en omfattende lysrigg, kan vi leie inn en lystekniker mot en ekstra kostnad.
Hvilke plattformer kan streamingen sendes på?
Streamingen kan sendes på sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, på en nettside eller på YouTube eller andre videoplattformer. Har du en annen plattform du ønsker å sende på, så ordner vi det!
Kan Sentralen gjøre både opptak og streaming?
Ja, vi kan gjøre både opptak som kan sendes/vises senere, og streaming/strømming som vises direkte. Streamingteknikeren hjelper til med å streame på dine sosiale medier-plattformer eller din nettside.
Kan Sentralen gjennomføre flerkameraproduksjoner?
Ja, vi kan gjennomføre flerkameraproduksjoner, både opptak, streaminger og hybridproduksjoner. Vi har to statiske kameraer, og to fjernstyrte kameraer som kan bevege seg.
Vil du leie
Hvelvet
?
Book lokalet nå, eller send oss en uforpliktende bookingforespørsel, så tar vi kontakt med deg.
Send oss en uforpliktende bookingforespørsel, så tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål? Skriv til oss på booking@sentralen.no eller ring oss på tlf. 22 47 25 00.
Sentralen er Oslos mest allsidige arrangementshus

Sentralen gir rom for ideer, samspill og gode opplevelser.
Sentralen er et allsidig arrangementshus i Kvadraturen i sentrum av Oslo. Huset består av to bygninger som opprinnelig var hovedkontoret til Christiania Sparebank. I seks etasjer med historiske lokaler leier vi ut arrangementslokaler, produksjonsrom og møterom til alle formål.
Sentralen eies av Sparebankstiftelsen DNB. Sentralen skal bidra til å støtte oppunder Sparebankstiftelsens visjon om å utløse gode krefter, gjennom arrangementer og gunstige leiepriser for leietakere som passer inn under formålene kulturproduksjon og samfunnsinnovasjon.
Les mer om Sentralen