Bendik Hofseth "Atonement" releasekonsert

Bendik Hofseth "Atonement" releasekonsert

19.30 Marmorsalen

Tilbake til program

Bendik Hofseth skal slippe sitt 10. album, "Atonement", og med seg har han Paolo, Eivind, Mats, Helge og Mike Mainieri. Bendik vil spille låter fra hele karrieren, men med et ekstra blikk på de nye låtene.

----


Bendik Hofseth (1962-) har hatt en uvanlig karriere. Han er artist, sanger, saksofonist, låtskriver, pedagog og produsent. Han har også hatt mange styreverv i musikklivet.

Karrieren begynte allerede sent på syttitallet i den rike kulturminen rundt Club 7. Til tross for sin unge alder spilte han med alt som kunne krype og gå på musikkscenen fra frijazz til popmusikk, R&B til klassisk. Han studerte komposisjon på Musikkhøgskolen samtidig med studier ved UiO.

i 1987 ble han invitert til å spille med Steps Ahead som arvtager etter Michael Brecker. I seks år bodde han i NYC og turnerte verden rundt med Steps og andre konstellasjoner. Som saksofonist solist gjorde han innspillinger over hele verden, som jazzsolist men også med storband og symfoniorkestre.

I 1991 kom ”IX” som markerte begynnelsen som soloartist og sanger. I 1993 kom oppfølgeren ”Amuse Yourself” og Hofseth var da tilbake i Oslo for å virke derfra. Utgivelsene kom på rekke og rad utover 90-tallet, 4 i eget navn og opp imot hundre innspillinger hvor han deltok på andres plater.

1999 kom ”Smilets historie” som fikk en meget ublid mottagelse av musikkpressen. Hofseth snudde da rundt og begynte kulturpolitisk arbeid for å berede grunnen for den digitale revolusjonen som var på trappene. Som styreleder i NOPA, ByLarm, Phonofile og senere også TONO fikk han være med å sette sitt preg på utviklingen av norsk musikkindustri. Arbeidet ledet naturlig til internasjonalt engasjement og etterhvert ble han leder for verdens komponistråd (CIAM) og senere leder for WIPO (FN) sin spesialgruppe som beredet grunnen for internasjonal samhandling på det digitale området.

----


Om Atonement: Hvordan kan vi reise oss etter å ha falt? Kan noe som føles ødelagt repareres? Hvordan etablerer vi tillitt etter å ha blitt forrådt? Kan vi gjenvinne tro etter at tvilen har fått oss til å vakle? Hvordan kan vi oppleve forsoning etter tap?

Dette er tematikken bak sangene på ”Atonement”. Låtene er bygget opp i par som følger den samme form: ulykke/ gjenreisning. Her er først en generell beskrivelse og naturinngang i låtene ”Things fall apart” og ”Darwins Timepiece”. Så følger et mer politisk tospann i ”A strangers case” og ”Oh, My country”. ”IOU og ”Shadow sight” handler om sorgen men også mulighetene som ligger i å miste noen kjære gjennom sykdom, alderdom eller død. ”Don’t you hold me back” og ”Stay” handler om å gli inn og ut av sosiale konstellasjoner, tap av identitet. ”We” og ”Atonement” er sanger om hvordan man må leve med at kjærligheten tar slutt eller er i krise.

Atonement er kanskje best oversatt til norsk som forsoning eller prosessen med å bli hel igjen etter å ha blitt splittet. I kristen forstand antyder ordet aksept av doktrinen om at Jesus tok på seg våre synder for å frigjøre oss. Og det er i dette landskap musikken beveger seg på denne utgivelsen.

Musikken er et bud om at det er mulig å oppleve en helhet til tross for fragmentert og motstridende informasjon, til tross for at livet går oss i mot. Musikken er en representasjon av de lange linjene i et liv, hvor smerte kan gi næring til fordypet glede og hvor tap kan skape nytt rom for andre møter og konstellasjoner. Musikken kan favne motsetninger og de blir sugd inn og tatt med i et hele som går opp likevel. Den blir et bål hvor både musikere og lyttere kan varme seg og hente inntrykk. Og hvor alle som vil kan hive på en kubbe eller to.


Få også med deg